Intelectuais negros e a educação

saberes, resistências e transformações

Authors

Abstract

Education is a dimension of life in society. However, throughout history, it has been shaped and interpreted through the Eurocentric lenses of whiteness, both inside and outside the university. For this reason, this article addresses the meanings of education, focusing on black epistemologies. This is an essay, carried out through a bibliographic review, which highlights the need to shed light on black intellectuals, favoring a democratic, popular, anti-racist and decolonial analysis of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lilian Angélica da Silva Souza Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutora em Políticas Públicas e Formação Humana (UERJ). Professora Adjunta da Escola de Serviço Social da UFRJ, Brasil. Coordena a Rede de Estudos, Pesquisa, Extensão e Ensino sobre Serviço Social e Educação (REPENSSE). E-mail: profa.lilian.assouza@gmail.com.

Deivi Ferreira da Silva Matos, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Docente e doutorando em Serviço Social da UFRJ. Pesquisador da REPENSSE. E-mail: s.davidmattos@gmail.com

Camylla Neto Saldanha da Fonseca, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Mestre em Serviço Social pela UFRJ. Pesquisadora da REPENSSE. E-mail: fonseca.camylla@gmail.com.

Letícia Silva de Abreu, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Mestranda em Serviço Social (UFRJ). Pesquisadora da REPENSSE e do Projeto de Pesquisa e Extensão Luta Antimanicomial e Feminismos, UFRJ. E-mail: leticiabreufrj@gmail.com

Luiza Guimarães Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Bacharel em Serviço Social pela UFRJ. Pesquisadora da REPENSSE. E-mail: luizaguimaraesoliveira98@gmail.com

Beatriz Sabino Estanqueiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

 Bacharel em Serviço Social pela UFRJ. Pesquisadora da REPENSSE. E-mail: beatrizestanqueiro@gmail.com

Published

2025-08-22

How to Cite

Souza, L. A. da S. S., Matos, D. F. da S. ., Fonseca, C. N. S. da ., Abreu, L. S. de ., Oliveira, L. G. ., & Estanqueiro, B. S. . (2025). Intelectuais negros e a educação: saberes, resistências e transformações. Revista Eletrônica Mutações, 18(30), 45–61. Retrieved from //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/18493