Animes e Mangás na Escola

Atuações Críticas da Psicologia escolar

Authors

  • Rebecca Moura de Almeida Ferreira Carvalho Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC Campinas
  • Vera Lucia Trevisan de Souza Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC Campinas https://orcid.org/0000-0003-2062-0680

Abstract

The present study aims to understand and reflect on the use of Japanese media, such as anime and manga, in the work of school psychologists as a mediating materiality. The research was carried out in a state school located in the city of Campinas, using a research-intervention approach. The results highlighted the prejudices present in the school context and the possibility of using these media as mediating materialities to access emotions and stimulate imagination. It was observed an identification and elaboration of feelings and emotions triggering a process of reflection, decision making, and change. The school psychologist, seeking to encourage reflection in an accessible and receptive school context, can use these media to understand the interests, frustrations, and fears of these

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rebecca Moura de Almeida Ferreira Carvalho, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC Campinas

Psicóloga, mestranda pela PUC/Campinas do Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Faz parte do Grupo de Pesquisa Processos de Constituição do Sujeito em Práticas Educativas (PROSPED) e investiga a potência dos animes e mangás dentro da psicologia e no desenvolvimento. E-mail: rebeccamaferreira@gmail.com

Vera Lucia Trevisan de Souza, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC Campinas

Dra. em Psicologia da Educação, docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da PUC/Campinas. É líder do grupo Processos de Constituição do Sujeito em Práticas Educativas (PROSPED). E-mail: vera.trevisan@uol.com.br

Published

2023-07-14 — Updated on 2023-07-14

How to Cite

Moura de Almeida Ferreira Carvalho, R., & Trevisan de Souza, V. L. (2023). Animes e Mangás na Escola: Atuações Críticas da Psicologia escolar. Revista Eletrônica Mutações, 15(25), 111–123. Retrieved from //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/11941

Issue

Section

ARTIGOS/MANUSCRITOS - TEMA LIVRE