Por uma teoria crítica do conhecimento:

a ciência em debate em uma sala de aula na Amazônia

Authors

  • Luiz Antonio Guerra Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Abstract

This article presents theoretical reflections on the scientific practice that took place in the Theory of Knowledge discipline, taught in 2022 to students of the Social Service course at the Federal University of Amazonas (UFAM) in the city of Parintins. The text is developed in a critical and decentered perspective of the canonical spaces of knowledge production, presenting the approached contents, including the main bibliographical references used in the taught discipline. It is an experience report in the classroom, with the objective of serving as an example for other teachers and a reference for pedagogical planning and teaching, research or extension projects. In this sense, I reflect on the results achieved by the course, dealing with the obstacles faced and the collective construction of scientific practice in Brazilian universities, from an academic space historically marginalized in the geopolitics of knowledge production.

Author Biography

Luiz Antonio Guerra, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Licenciado, mestre e doutor em Sociologia. Em 2021, obteve o título de doutor em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP) com a tese "Mestres de ontem e de hoje: uma sociologia da viola caipira", que foi reconhecida com o Prêmio CAPES de Teses 2022 e o Prêmio Sílvio Romero do Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular do Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (CNFCP-Iphan). É membro do Núcleo de Sociologia da Cultura da USP e professor da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Unidade de Parintins.

Published

2022-10-10 — Updated on 2022-10-10

How to Cite

Guerra, L. A. (2022). Por uma teoria crítica do conhecimento:: a ciência em debate em uma sala de aula na Amazônia. Revista Eletrônica Mutações, 14(23), 39–53. Retrieved from //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/10992