Educação Popular e educadores Sociais:

fazendo aulas com Cartas Pedagógicas

Authors

  • Fernanda dos Santos Paulo Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Abstract

This article presents theoretical-practical reflections on how to teach classes with Pedagogical Letters (CP) in courses for social educators, discussing the contributions of liberating Popular Education, the methodologies of Popular Education and Paulo Freire in the production of problematizing, critical, authorial, creative, dialogic and decolonial. The text deals with an experience in teaching, taking as a basis for the recovery of pedagogical practices the Systematization of Experiences and works with PC as a methodological instrument, from the research experience with Carlos Rodrigues Brandão. The author is a direct participant in the experience and in the reflection process; therefore, the article is based on records of pedagogical memories of the classes, in addition to a bibliographic review around the theme explored. The work with CP is pedagogically and politically connected with participatory praxis aimed at the permanent (trans)formation of being an educator and educating, and also at self-transformation, towards social transformation.

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Author Biography

Fernanda dos Santos Paulo, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Educadora popular. Doutora em Educação com estudos e pesquisas sobre Educação Popular.  Militante do Movimento de Educação Popular, da Associação de Educadores populares de Porto Alegre (AEPPA) e do Fórum de Educação de Jovens e Adultos do Rio Grande do Sul (FEJARS), compondo a coordenação colegiada a partir do segmento Movimentos Sociais. Atuou como professora-pesquisadora permanente dos Cursos de Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Atualmente é docente do Curso de Pós Graduação - Paulo Freire e a Pedagogia da Libertação ( Censupeg, CEAAL e Instituto Vívere) e de cursos te extensão pelo IFRS Canoas para educadores sociais.  Participa da Rede Nacional de Pesquisadorxs em Pedagogia e da Rede “Cidades que Educam”. Membro do Fórum Estadual Popular de Educação do RS e compõem a colegiada da CONAPE/RS 2022.

Published

2022-10-10 — Updated on 2022-10-10

How to Cite

Paulo, F. dos S. (2022). Educação Popular e educadores Sociais:: fazendo aulas com Cartas Pedagógicas. Revista Eletrônica Mutações, 14(23), 54–72. Retrieved from //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/10961