O POTENCIAL EDUCATIVO DO JOGO DE DOMINÓ E DA TABELA DE PITÁGORAS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE MATEMÁTICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17581

Keywords:

Educação Matemática, Jogo de Dominó, Tabela de Pitágoras, PIBID

Abstract

This experience report presents the implementation and results of an educational proposal that used the domino game and the Pythagorean table as pedagogical tools for teaching and learning Mathematics in Elementary School II. The
experience was conducted within the scope of the Institutional Project for Teaching Initiation Grants (PIBID) in Mathematics
of ICET/UFAM, and its target audience was students from the 6th to the 9th grade of a public school in the city of
Itacoatiara-AM. The proposal aimed to explore the potential of these playful resources and investigate their contributions
to the teaching and learning of the Mathematics subject. Thus, the games were presented both in the classroom and at
educational events, such as Mathematics Day, Mathematics and Physics Week, and the III Project Exhibition of the
Science in School Program 2023 (ExpoPCE). The results obtained showed a positive and engaged attitude of the students,
reflected in greater motivation and interest in the subject. Furthermore, the experience also highlighted the impact of PIBID
on initial teacher training, providing graduates with the opportunity to experience innovative pedagogical practices and
directly collaborate in improving the quality of basic education. 

Author Biographies

Arleane Castro da Silva, Universidade Federal do Amazonas, Itacoatiara, AM

Licenciada em Matemática e Física pela Universidade Federal do Amazonas, Itacoatiara, AM, Brasil.

Rogério Jacinto de Moraes Júnior, Universidade Federal do Amazonas, Itacoatiara, AM

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - REAMEC (2022). Possui Mestrado Profissional em Rede Nacional - PROFMAT (2015). Especialista em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do amazonas (2009). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (2001). Atualmente é professor do colegiado de matemática e física do Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (ICET-UFAM).

Evelym Chaves Meireles, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Atualmente é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (Associação Plena em Rede - EDUCANORTE) na Universidade Federal do Tocantins. Possui Licenciatura em Ciências: Matemática e Física pela Universidade Federal do Amazonas (2019), Segunda Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa (2022), Especialização em Docência do Ensino Superior e em Metodologias para o Ensino de Matemática e Física pela Faculdade Dom Alberto (2019) e Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (2022). Integra o Grupo de pesquisa Formação de Professores: fundamentos e metodologias de ensino - Forprof (UFT/CNPQ). 

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Published

2025-10-10

How to Cite

SILVA, Arleane Castro da, MORAES JÚNIOR, Rogério Jacinto de, MEIRELES, Evelym Chaves. O POTENCIAL EDUCATIVO DO JOGO DE DOMINÓ E DA TABELA DE PITÁGORAS NO ENSINO-APRENDIZAGEM DE MATEMÁTICA. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, vol. 10, no. 1, p. 1–15, 2025. Disponível em: . Acesso em: 21 Oct. 2025.

Issue

Section

Relato de experiência