QUILOMBISM AND AFROCENTRICITY: THEORETICAL ASSUMPTIONS TO HELP IN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.18332Keywords:
Afrocentricity; Quilombism; Education; Episteme; Brazilian black population.Abstract
This article refers to an academic-scientific work that has as its object to discuss the conceptual constructions of “Afrocentricity” and “quilombism” in order to manifest the means of resistance of the African and “aphrodiaporic” population that reverberated in the Brazilian black population in order to assist in formal education as an anti-racist struggle. Such production of the academic-scientific article seeks to go through the manifestations of concepts (their causes and consequences) from the concreteness lived to point out anti-racist struggle ways in the scope of education. The reasons for such debate arise as there is a growth in the access of the Brazilian black population in all fields of society, thus reflecting a need to ponder the limits and (re) meanings of concepts. Like the Brazilian black population, at least since the twentieth century has been directing their forces, for example, in the field of education to face adversities. Thus, this article was unfolded in three sections: Afrocentricity and quilombism: What is the definition of such concepts? Education: intellectual positions of black movements and Brazilian black population; Afrocentricity and quilombism in education: substantial reflections. It is constantly necessary to expand and revisit “aphrodiaporic” productions in order to disentangle daily historical erasure. Thus one has the urgency to relate concrete productions with concrete needs.
References
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009. p. 93 – 110.
JESUS, Fernando Santos de. O negro no livro paradidático. 1. ed. Rio de Janeiro: Gramma, 2017.
LIMA, Ivan Costa. História da educação do(a) negro(a) no Brasil II: pedagogia multirracial, o pensamento de Maria José Lopes da Silva (RJ). 1. ed. Curitiba: Appris, 2021.
LIMA, Ivan Costa. História da educação do negro(a) no Brasil: pedagogia interétnica de Salvador, uma ação de combate ao racismo. 1. ed. Curitiba: Appris, 2017.
MESSIAS, Ivan dos Santos. Hip-hop: educação e poder, o rap como instrumento de educação. 1. ed. Salvador: EDUFBA, 2015.
NASCIMENTO, Abdias. O Quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. 3. ed. São Paulo: Editora Perspectiva; Rio de Janeiro: Ipeafro, 2019.
NASCIMENTO, Abdias. Quilombismo: um conceito emergente do processo histórico-cultural da população afro-brasileira. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009. p. 197 – 218.
NASCIMENTO, Eliza Larkin. Afrocentricidade e Quilombismo. In: RIOS, Flávia; SANTOS, Marcio André dos; RATTS, Alex (Orgs.). Dicionário das relações étnico-raciais contemporâneas. 1. ed. São Paulo: Perspectiva, 2023. p. 20 – 23.
NASCIMENTO, Eliza Larkin. O simbolismo dos Adinkra. In: NASCIMENTO, Eliza Larkin; GÁ, Luiz Carlos (Orgs.). Adinkra: sabedoria em símbolos africanos. 2. ed. Rio de Janeiro: Cobogó: Ipeafro, 2022.
NOGUERA, Renato. O ensino de filosofia e a lei 10.639. 1. ed. Rio de Janeiro: Pallas; Biblioteca Nacional, 2014.
PETIT, Sandra Haydée. Pretagogia: pertencimento, corpo-dança Afroancestral e tradição oral africana na formação de professoras e professores, contribuições do legado africano para a implementação da lei n° 10.639/03. 1. ed. Fortaleza: EdUECE, 2015.
ROCHA, Rosa Margarida de Carvalho. Educação das relações étnico-raciais: pensando referenciais para a organização da prática pedagógica. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2007.
SANTOS, Sales Augusto dos. Educação: um pensamento negro contemporâneo. 1. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
THEODORO, Mário. A sociedade desigual: Racismo e branquitude na formação do Brasil. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.



















