FOOD AND NUTRITIONAL EDUCATION IN HIGHER EDUCATION IN PEDAGOGY: A STUDY ON THE KNOWLEDGE AND PERCEPTIONS OF UNIVERSITY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17918

Keywords:

Healthy eating; Curriculum; Food and nutritional education; Pedagogy; Promotion of school health; University students.

Abstract

Food and nutrition education (FNE) is a cross-cutting theme in the school curriculum. It is important that this topic be addressed to university students in the field of education. Our objective was to analyze the level of knowledge and perceptions on this subject among Pedagogy students at a University Center in Santarém, Pará State, Brazil. This is a descriptive study with a mixed methodology (quantitative and qualitative). Seventy-seven university students (mean age 24.9 ± 8.1 years) participated in the study and answered a questionnaire. Interviews were conducted with 12 students. We followed ethical aspects in research. We found that university students (n=50) who studied the subject FNE have greater knowledge on this subject. We found the opposite result in university students who did not study. Based on the interviewees’ analysis, we understand that students should broaden their studies on public policies in FNE, and that they consider that schools have the role of promoting healthy eating behaviors in students, although there are challenges to this. In this study, we point out the relevance of quality training for Pedagogy teachers on FNE.

Author Biographies

Ana Beatriz Andrade de Brito, Centro Universitário da Amazônia (UNAMA) - Santarém-PA

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário da Amazônia (UNAMA), Santarém-PA, Brasil.

Geovana Lissa Monteiro Santos, Centro Universitário da Amazônia (UNAMA) - Santarém-PA

Graduada em Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário da Amazônia (UNAMA), Santarém-PA, Brasil.

Luiz Carlos Rabêlo Vieira, Centro Universitário da Amazônia (UNAMA) - Santarém-PA

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Oeste do Pará-UFOPA. Licenciado em Pedagogia, Biologia e Educação Física. Docente Titular dos cursos de Pedagogia e Educação Física no Centro Universitário da Amazônia (UNAMA), Santarém-PA, Brasil. Coordenador do Comitê de Ética em Pesquisa-UNAMA. Servidor público municipal da Prefeitura de Santarém.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERNARDON, Renata; SILVA, Juliana Rezende Melo da; CARDOSO, Gabriela Tavares; MONTEIRO, Renata Alves; AMORIM, Nina Flávia de Almeida; SCHHMITZ, Bethsáida de Abreu Soares; RODRIGUES, Maria de Lourdes Carlos Ferreira. Construção de metodologia de capacitação em alimentação e nutrição para educadores. Rev. Nutr., v. 22, n. 3, p. 389-398, 2009.

BEZERRA, José Arimatea Barros; GOMES, Ludmir dos Santos. Educação alimentar e nutricional e formação de professores pedagogos. Cadernos do FNDE, v. 04, n. 08, 2023.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Conselho Pleno (CP). Resolução CNE/CP nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui diretrizes curriculares nacionais para o curso de graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 maio 2006. Seção 1, p. 11.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Conselho Pleno (CP). Resolução CNE/CP nº 4, de 29 de maio de 2024. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissionais do Magistério da Educação Escolar Básica (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados não licenciados e cursos de segunda licenciatura).

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Nota Técnica Nº 4816230/2025/DIEAN/COSAN/CGPAE/DIRAE. Brasília, DF, 2025.

CAMOZZI, Aída Bruna Quilici; MONEGO, Estelamaris Tronco; MENEZES, Ida Helena Carvalho Francescantonio; SILVA, Priscila Olin. Healthy eating promotion at school: reality or an utopy? Cad. Saúde Colet., Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, p. 32-37, 2015.

CERVATO-MANCUSO, Ana Maria; WESTPHAL, Marcia Faria; ARAKI, Erica Lie; BÓGUS, Claudia Maria. School feeding programs’ role in forming eating habits. Rev. Paul. Pediatr., v. 31, n. 3, p. 324-30, 2013.

COSTA JÚNIOR, João Florêncio da; CABRAL, Eric Lucas dos Santos; SOUZA, Rosana Curvelo de; BEZERRA, Diogo de Menezes Cortês; SILVA, Polyana Tenório de Freitas e. Um estudo sobre o uso da escala de Likert na coleta de dados qualitativos e sua correlação com as ferramentas estatísticas. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, v. 17, n. 1, p. 360-376, 2024.

FRIDRICH, Tanise Fitarelli Pandolfi; LOSS, Adriana Salete; LORO, Alexandre Paulo. Educação alimentar e nutricional na pedagogia: uma atividade interdisciplinar. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 9, n. 29, 2023.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. Pesquisa pedagógica: do projeto à implementação. Artmed, 2008.

LEONELLO, Valéria Marli; L’ABBATE, Solange. Educação em Saúde na escola: uma abordagem do currículo e da percepção de alunos de graduação em pedagogia. Interface - Comunic., Saúde, Educ., v. 10, n. 19, p. 149-66, 2006.

MALDONADO, Luciana; FARIAS, Silvia Cristina; DAMIÃO, Jorginete de; CASTRO, Luciana Maria Cerqueira; Silva, Ana Carolina Feldenheimer; Castro, Inês Rugani Ribeiro. Proposta de educação alimentar e nutricional integrada ao currículo de Educação Infantil e Ensino Fundamental. Cad. Saúde Pública, v. 37, e. 00152320, 2021.

MOREIRA, Jéssica de Melo Araújo; BARBOSA, Mariana Fernandez; FEBRONE, Rafaele Rosa; CASTRO, Camila da Silva de; PEREIRA, Leticia Sales; RITO, Rosane Valéria Viana Fonseca. Promoção da alimentação adequada e saudável na educação infantil: uma revisão sistemática. Rev. Bras. Saúde Mater. Infant., v. 23, e20220238, 2023.

MOURA, Francisco Nunes de Sousa; BEZERRA, José Arimatea Barros; LEITE, Raquel Crosara Maia. A educação alimentar e nutricional em cursos de pedagogia do estado do Ceará: da formação acadêmica aos desafios de ensino por professores formadores. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, v.12, n.1, 2023.

ROCHA, Aline dos Santos; FACINA, Vanessa Barbosa. Professores da rede municipal de ensino e o conhecimento sobre o papel da escola na formação dos hábitos alimentares dos escolares. Ciênc. Educ., v. 23, n. 3, p. 691-706, 2017.

SAWAYA, Ana Lydia; PELIANO, Anna Maria; ALBUQUERQUE, Maria Paula De; DOMENE, Semíramis Martins Álvares. A família e o direito humano à alimentação adequada e saudável. Estudos Avançados, v. 33, n. 97, p. 363-382, 2019.

SILVA, Maria Cristina Mesquita da; GUILHERME, Alexandre Anselmo; BRITO, Renato de Oliveira. A Base Nacional de Formação Docente e o curso de Pedagogia: cenários e perspectivas da formação inicial de pedagogos no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 104, e5273, 2023.

SOUSA, Eli Conceição de Vasconcelos Tapajós; COLARES, Anselmo Alencar. Amazônia brasileira: educação e contexto. Revista Amazônida, v. 7, n. 1, p. 1-18, 2022.

Published

2025-12-17

How to Cite

BRITO, Ana Beatriz Andrade de, SANTOS, Geovana Lissa Monteiro, VIEIRA, Luiz Carlos Rabêlo. FOOD AND NUTRITIONAL EDUCATION IN HIGHER EDUCATION IN PEDAGOGY: A STUDY ON THE KNOWLEDGE AND PERCEPTIONS OF UNIVERSITY STUDENTS . Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, vol. 10, no. 1, p. 1–19, 2025. Disponível em: . Acesso em: 25 Dec. 2025.