JOGO DO PRIVILÉGIO: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIA COM ESTUDANTES DO ENSINO SUPERIOR
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17188Keywords:
Relações Étnico-Raciais, curso de pedagogia, desigualdades estruturaisAbstract
The article analyzes the use of the "Privilege Game" as a pedagogical strategy in a Pedagogy discipline at the Federal University of Pará (UFPA), with the aim of exploring how playful practices can contribute to the training of teachers in themes of ethnic-racial relations. The experience took place in 2023, during the subject “Education and Ethnic-Racial Relations”, where students assumed identities different from their own and faced situations that illustrated social inequalities and privileges. The study sought to understand the impact of this practice on reflection on racism, meritocracy and the complexities of social hierarchies. The results indicated that the game encouraged greater empathy and engagement among students, expanding the debate on structural inequalities and strengthening the construction of a critical and inclusive pedagogical practice in higher education.
References
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. (2003). Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003: altera a Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Acesso em: 25 jul. 2025. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. (2004). Resolução CNE/CP 01/2004: diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. https://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf. Acesso em: 25 jul. 2025.
COELHO, Wilma de Nazaré Bahia. Formação de professores e relações étnico-raciais (2003-2014): produção em teses, dissertações e artigos. Educar Em Revista, 34(69), 97–122, 2018. https://doi.org/10.1590/0104-4060.57233 Acesso em: 25 jul. 2025.
GOMES, Nilma Lino; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Experiências étnico-culturais para a formação de professores. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
IMBERNÓN, Francesc. Inovar o ensino e a aprendizagem na Universidade. São Paulo: Cortez, 2012.
IMBERNÓN, Francesc; MEDINA, José Luís. Aprendizagem na Universidade: Participação do estudante. Cortez, 2022.
SANTOS, Helio. A busca de um caminho para o Brasil: a trilha do círculo vicioso. 2. ed. São Paulo: SENAC, 2017.
SOUZA, Jessé. A ralé brasileira: quem é e como vive? Belo Horizonte: UFMG, 2009.
GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de negro. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
GUIMARÃES, Antonio Sérgio Afredo. Classes, raças e democracia. São Paulo: Editora 34. 2002.
HASENBALG, Carlos. Discriminação e desigualdades raciais no Brasil. 2. ed. Belo Horizonte: UFMG; Rio de Janeiro: IUPERJ, 2005.
QUEIROZ, Delcele Mascarenhas. Mérito e inclusão: o dilema do acesso à Universidade pública. In: OLIVEIRA, Inês; ESPINOZA, Franciso; QUEIROZ, Delcele Mascarenhas. (Orgs.). Direitos humanos e povos tradicionais: um diálogo latino-americano. Salvador: EDUNEB, 2018, p. 177-218.
NOGUEIRA, Oracy. Preconceito de marca: as relações raciais em Itapetininga. São Paulo: EDUSP, 1998.
RIBEIRO, Djamila. O que é: lugar de fala? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2017.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Racismo no Brasil. 2 ed. São Paulo: PubliFolha, 2013.
SILVA, Maria das Graças Pereira; SILVA, Eudione Bezerra da; PINHO, Maria José de. Auniversidade pública como instituição social e a epistemologia da complexidade. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 01–15, 2025. DOI: 10.29280/rappge.v10i1.17392. Acesso em 25 de jul. de 2025.
SEYFERTH, Giralda. O beneplácito da desigualdade: breve digressão sobre o racismo. In: Racismo no Brasil. Petrópolis, RJ: ABONG, 2002, p. 17-44.
VIGOYA, Maria Viveiros; PINHO, Osmundo. Interseccionalidade. In: RIOS, Flávia; SANTOS, Márcio André; RATTS, Alex. (Orgs.) Dicionário das relações étnico-raciais contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2023, p. 194-200.



















