JOGO DO PRIVILÉGIO: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIA COM ESTUDANTES DO ENSINO SUPERIOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17188

Keywords:

Relações Étnico-Raciais, curso de pedagogia, desigualdades estruturais

Abstract

The article analyzes the use of the "Privilege Game" as a pedagogical strategy in a Pedagogy discipline at the Federal University of Pará (UFPA), with the aim of exploring how playful practices can contribute to the training of teachers in themes of ethnic-racial relations. The experience took place in 2023, during the subject “Education and Ethnic-Racial Relations”, where students assumed identities different from their own and faced situations that illustrated social inequalities and privileges. The study sought to understand the impact of this practice on reflection on racism, meritocracy and the complexities of social hierarchies. The results indicated that the game encouraged greater empathy and engagement among students, expanding the debate on structural inequalities and strengthening the construction of a critical and inclusive pedagogical practice in higher education.

Author Biographies

Andrio Alves Gatinho, Instituto de Ciências da Educação / Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica

Professor Associado I da Universidade Federal do Pará. Atua como professor no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão de Escola Básica - PPEB. Doutor em Educação e Contemporaneidade pela UNEB. Pesquisador de Políticas Educacionais, Curriculares e de Ações Afirmativas (Relações Étnico-Raciais e Educação). Líder do Laboratório de Estudos e Pesquisas sobre Educação e Desigualdades - LEPED.

Pedro Victor da Silva Leite, Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica (NEB) / UFPA

Mestrando no Programa de Pós Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica da Universidade Federal do Pará, na linha de currículo. Licenciado em Pedagogia pela Faculdade de Educação vinculada ao Instituto de Ciências da Educação da Universidade Federal do Pará. 

Marcelo Furtado Silva, Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica (NEB) / UFPA

Mestrando no Programa de Pós Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica da Universidade Federal do Pará, na linha de currículo. Licenciado em Pedagogia pelo Centro de Estudos Superiores de Pinheiro, vinculado à Universidade Estadual do Maranhão.

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Published

2025-12-17

How to Cite

GATINHO, Andrio Alves, LEITE, Pedro Victor da Silva, SILVA, Marcelo Furtado. JOGO DO PRIVILÉGIO: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIA COM ESTUDANTES DO ENSINO SUPERIOR. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, vol. 10, no. 1, p. 1–20, 2025. Disponível em: . Acesso em: 25 Dec. 2025.

Issue

Section

Relato de experiência