A EDUCAÇÃO NA CONSTITUIÇÃO DA SUBJETIVIDADE NEOLIBERAL
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.18205Keywords:
neoliberal subject, education, psychologyAbstract
This article seeks to understand the impact of the neoliberal economic model on Latin American education, especially in Brazil. In this sense, it seeks an understanding of psychology as a continuation of the economy, that is, how an economic model does not interfere exclusively in its own sphere, but represents a change in the entire social and individual structure, constituting a neoliberal subjectivity that, in turn, is necessary for neoliberalism to be implemented effectively, that is, weakening resistance against this model. Thus, the article is presented in three stages: (i) understanding neoliberalism in Latin America; (ii) the impact of neoliberalism on Brazilian education; (iii) the relationship between economics and psychology in the constitution of a neoliberal subjectivity.
References
º FÓRUM DA LIBERDADE. I Painel Educação e Meritocracia [s.l.], 30 de abril de 2015. 1 Vídeo (1h15min40). Publicado pelo canal forumdaliberdade. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=icRvsY0UsDY. Acesso em 12 de set. de 2025.
DARDOT, Pierre.; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução de Mariana Echalat. São Paulo: Boitempo, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 84. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.
FREITAS, Luiz Carlos. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
HADDAD, Sergio. (Org). Banco Mundial, OMC e FMI: o impacto nas políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2008.
HADDAD, Sergio. Introdução In: HADDAD, Sergio. (Org). Banco Mundial, OMC e FMI: o impacto nas políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2008.
HARVEY, David. Neoliberalismo: história e implicações. Trad. Adail Sobral e Maria Stela Gonçalves. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2014.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2019.
LEHRER, Roberto. ‘Vouchers vão gerar um apartheid educacional’. EPSJV Fiocruz, 2020. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/noticias/entrevista/vouchers-vao-gerar-um-apartheid-educacional. Acesso em: 01 de jun. de 2025.
MAZZUCATTO, Mariana. O estado empreendedor. Trad. Elvira Serapicos. São Paulo: Portfolio-Penguin, 2009.
MILESKI, Keros.; FAUSTINO, Rosângela Célia. A Agenda política brasileira e paranaense para a educação escolar indígena. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 7, n. 01, 2023. Acesso em: 12 set. 2025. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/10383.
PLEHWE, Dieter. Introduction In: MIROWSKI, Philip; PLEHWE, Dieter (Org.) The Road From Mont Pèlerin. Cambridge: Harvard University Press, 2009.
SAFATLE, Vladimir. A economia é a continuação da psicologia por outros meios: sofrimento psíquico e neoliberalismo como economia moral In: SAFATLE, Vladimir.; SILVA JR, Nelson da; DUNKER, Christian. (Org). Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
SILVA, Graciella Fabrício. Neoliberalismo, crise da educação e ocupação de escolas no Brasil. Curitiba: Appris, 2022.
SOARES, Laura Tavares. Os custos sociais do ajuste neoliberal na América Latina. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002 (Questões da Nossa Época).
THATCHER, Margaret. Interview for Sunday Times. London, 1981 (May, 1st). Disponível em: http://www.margaretthatcher.org/document/104475. Acesso em: 19 de set. de 2025.