HISTORIOGRAPHIC PRODUCTION ON EDUCATION IN THE AMAZON AND ITS IMPACTS ON PEDAGOGUE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17899Keywords:
History of Education; Amazon; Pedagogue educationAbstract
Abstract
This text aims to discuss the impact of historiographical production on education in the Amazon region and its importance in pedagogue education. In this context, we address the low prevalence of endogenous theoretical references on this subject and the concentration of their production in the South and Southeast regions of the country, which hinder the development of pedagogical models and practices capable of meeting cultural and social demands. In this regard, we understand that mitigating this problem requires greater encouragement for research and training in the field of history of education, as well as the practice of a critical and inclusive historiography – aspects that we consider essential for the qualification of pedagogues capable of facing contemporary educational adversities, promoting an education that is more representative of and relevant to the region's challenges.
References
CAMPOS, Névio. Lugar da História da Educação na formação do professor/pedagogo. Educação Unisinos. Ponta Grossa, PR. V. 15, n. 2, maio/agosto, 2011. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2011.152.01/395
COLARES, Anselmo Alencar. História da Educação na Amazônia: Questões de Natureza Teórico-metodológicas: Críticas e Proposições. Revista HISTEDBR On-line, 2011. Disponível em: https://app.amanote.com/v4.5.10/research/note-taking?resourceId=767YAnQBKQvf0BhiAmll.
CONCEIÇÃO, Eli, COLARES, Anselmo Alencar. Amazônia brasileira: educação e contexto. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, v. 7, n. 01, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/10633
DAMASCENO, Alberto; RESCHKE, Monika; CAMPOS, Danielly; PANTOJA, Suellem; FERREIRA, Gercina; DOURADO, Viviane; MESQUITA, Jessica; MIRANDA, Joaquina Ianca. A história da educação nos programas de pós graduação em educação na Amazônia: o estado do conhecimento da produção no campo. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 6, p. 55671–55691, 2021. DOI: 10.34117/bjdv7n6-124. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/30893
DAMASCENO, Alberto; PANTOJA, Suellem; DOURADO, Viviane. Educação na Amazônia: um balanço das iniciativas de produção historiográfica. Educ. Teoria Prática, Rio Claro, v. 33, n. 66, e17, 2023. Disponível em: lt;http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S198181062023000100116>
DIAS, Luan de Sousa. Pedagogo: antes de tudo um pesquisador. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará, Fortaleza- CE, 2025.
GAMBOA. Sílvio Sanchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. 2. ed. Chapecó: Argos, 2012.
LOUREIRO, Violeta Refkalefsky. Educação e Sociedade na Amazônia em Mais de Meio Século. Revista Cocar, Belém, v. 1, n. 1, 2007. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/141/115
LOUREIRO, Violeta Refkalefsky. Amazônia colonial do Brasil. Manaus: Valer, 2022.
MAIA, Jamylle; DAMASCENO, Alberto; TOMÉ, Luane . História da educação nos TCCS de pedagogia da UFPA (1983 – 2018). Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 271–289, 2020. DOI: 10.29280/rappge.v1i01.7875. Disponível em: //periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/7875
PANTOJA, Suellem. M.; RESCHKE, Monika de Azevedo; DOURADO, Viviane. Ensino e Pesquisa em História da Educação: Origens do Debate nos Cursos de Pedagogia no Estado do Pará. In: XII Encontro Maranhense de História da Educação, 2019, São Luís. Anais do XII EMHE, 2019, v. 1. Disponível em: https://www.nedhel-ufma.com.br/anterior/wp-content/uploads/2019/09/S_M_P__M_de_A_R__V_B_D.pdf
PIZARRO, Ana. Amazônia: as vozes do rio: imaginário e modernização. Trad. Rômulo Monte Alto. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012.
RABELO, Islei Gonçalves. RODRIGUES, Rosângela Silveira. A história da educação e a formação docente: possibilidades e contribuições para uma prática emancipada e emancipadora. In: V Congresso Internacional de Filosofia e Educação (CINFE) – UCS, 2010, Rio Grande do Sul. Disponível em: <https://www.ucs.br/ucs/eventos/cinfe/artigos/arquivos/eixo_tematico5/A%20Historia%20 da%20Educacao%20e%20a%20Formacao%20Docente_possibilidades%20e%20contribuicoes.pdf>
SIQUEIRA, Adriana Oliveira dos Santos; SILVA, José Moisés Nunes da. Formação inicial de professores na amazônia paraense: o que dizem as pesquisas. Epistemologia e Práxis Educativa - EPEduc, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 01–24, 2022. DOI: 10.26694/epeduc.v5i3.3725. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/epeduc/article/view/3725



















