THE INCLUSION OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE BASIC EDUCATION CURRICULUM: CHALLENGES AND PEDAGOGICAL STRATEGIES
RETOS Y ESTRATEGIAS PEDAGÓGICAS
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17584Keywords:
Inclusion; Special Education; Pedagogical Practices; EquityAbstract
The article doth address the challenge of the inclusion of students with special educational needs in Basic Education, analyzing the difficulties faced by educators and the effective pedagogical strategies in this process. Based upon the theoretical foundation of Goffman (1988) concerning stigmatization and Saviani (2021) regarding inclusive education, the study doth investigate how pedagogical practices may combat stigma and promote equity. The qualitative methodology employed doth include a systematic bibliographical review that explored dissertations and theses, utilizing categories of analysis related to the principal challenges of school inclusion, such as the lack of continuous training, functional infrastructure, and scarce pedagogical resources. The results do evidence the necessity of an adapted pedagogical structure and multidisciplinary support to effectively implement inclusive policies, fostering a democratic and welcoming educational environment. It is concluded that, beyond mere physical presence, inclusion doth require pedagogical practices that assure the active participation and integral development of these students. The study proposeth that school inclusion be regarded as a continuous and dynamic process, necessitating the involvement of educators, families, and communities to transform political directives into concrete conditions that favor learning and participation of all students, thereby promoting a more just and quality education for all.
References
BARROS, Alessandra Belfort; DA SILVA, Silvana Maria Moura; COSTA, Maria da Piedade Resende da. Dificuldades no processo de inclusão escolar: percepções de professores e de alunos com deficiência visual em escolas públicas. Boletim Academia Paulista de Psicologia, v. 35, n. 88, p. 145-163, 2015. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1415-711X2015000100010. Acesso em: 3 de novembro de 2024.
BLANCO, Rosa. Aprendendo na diversidade: Implicações educativas. Foz do Iguaçu: 2003. Disponível em: https://silo.tips/download/aprendendo-na-diversidade-implicaoes-educativas#google_vignette. Acesso em: 3 de novembro de 2024.
BORGES, Tamires Coimbra Bastos; SILVA, Silvana Maria Moura da; CARVALHO, Mariza Borges Wall Barbosa de. Inclusão escolar e deficiência visual: dificuldades e estratégias do professor no ensino médio. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008.
CAMARGO, Síglia Pimentel Höher; BOSA, Cleonice Alves; BECKER, Marilda Moraes Garcia; LUZ, Alice Goltz Moreira da Silva. Desafios no processo de escolarização de crianças com autismo no contexto inclusivo: diretrizes para formação continuada na perspectiva dos professores. Educação em Revista, v. e214220, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/6vvZKMSMczy9w5fDqfN65hd/?lang=pt. Acesso em: 3 de agosto de 2024.
CASTANHO, Denise Molon.; FREITAS, Soraia Napoleão. Inclusão e prática docente no ensino superior. Revista Educação Especial, n. 27, p. 85-92, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4350. Acesso em: 3 de agosto de 2024.
CRUZ, José Ildon Gonçalves da; DIAS, Tárcia Regina da Silveira. Trajetória escolar do surdo no ensino superior: condições e possibilidades. 2009.
CUSTÓDIO, Aliny Silva Martins; SANTOS, Maria José dos; OLIVEIRA, Pedro Augusto de. Inclusão nas escolas municipais de Cachoeira Dourada-GO: desafios e perspectivas. 2023.
EL TASSA, Khaled Omar Mohamad; CRUZ, Gilmar de Carvalho; CABRAL, Jeniffer Javorski. Educação inclusiva e o curso de formação de docentes: desafios e relatos de experiência. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 14, n. 41, p. 100-115, 2023. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1280/700. Acesso em: 3 de agosto de 2024.
FERREL, Kay Alicyn. Your child’s development. In: HOLBROOK, M. C. (Org.). Children with visual impairments: a parents’ guide. Scotland: Woodbine House, 1996. p.73-96.
FREITAS, Luiz Carlos de. Avaliação e as reformas dos anos de 1990: novas formas de exclusão, velhas formas de subordinação. Educação & Sociedade, v. 25, n. 86, p. 133-170, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Qqvf3NWCXfkmxrgNVYKmCZm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 7 de novembro de 2024.
GOFFMAN, Erving. Estigma, notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: LTC, 1988.
MAINARDES, Jefferson; CASAGRANDE, Rosana de Castro. O desenho universal para a aprendizagem (DUA) e a diferenciação curricular: contribuições para a efetivação da inclusão escolar. Sisyphus—Journal of Education, v. 10, n. 3, p. 102-115, 2022. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5757/575774221007/html/. Acesso em: 4 de novembro de 2024.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Sumus, 2015.
MATTAR, João; RAMOS, Daniela Karine. Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. Almedina Brasil, 2021.
MAZZOTTA, Marcos José da Silveira. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. 11 ed. São Paulo: Hucitec, 2008. 416 p. 2008.
OLIVEIRA, Camila Rodrigues. Educação Física escolar e inclusão de alunos com Transtorno do Espectro do Autismo. 2017. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2017.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Rio de Janeiro: Vozes, 2007. 232 p.
ROSIN-PINOLA, Andréia Rinaldi; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Inclusão escolar, formação de professores e a assessoria baseada em habilidades sociais educativas. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 3, p. 341-356, jul./set. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/qX5fThgbxB86THg6y8rg6LS/abstract/?lang=pt. Acesso em: 7 de novembro de 2024.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica e pedagogia da libertação: aproximações e distanciamentos. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 13(3), 170–176, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/47177. Acesso em: 16 de setembro de 2024.
SCHMIDT, Jennifer; KIMBALL, Judith W.; RICCIARDI, Joanne N. Efeitos do uso de um pacote de dicas fotográficas durante transições escolares de rotina com uma criança autista. Mental Retardation, v. 38, n. 2, p. 131-137, abril, 2000. Acervo da biblioteca do IFES/CARAPINA.
SILVA, Henrique Márcio; ALMEIDA, João Pedro; SOUZA, Maria Clara; FERREIRA, Lucas dos Santos; COSTA, Ana Luísa. A inclusão de estudantes com deficiência no ensino superior: revisão de literatura. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 10, n. 2, p. 332-342, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/47177. Acesso em: 5 de agosto de 2024.
SILVA, Naiane Cristina; CARVALHO, Beatriz Girão Enes. Compreendendo o processo de inclusão escolar no Brasil na perspectiva dos professores: uma revisão integrativa. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 23, p. 293-308, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/5QWT88nTKPL4VMLSGRG7dSM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 7 de novembro de 2024.
SIQUEIRA, Inajara Mills; SANTANA, Carla da Silva. Propostas de acessibilidade para a inclusão de pessoas com deficiências no ensino superior. Revista Brasileira de Educação Especial, 2010, v. 16, n. 1, p. 127-136. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/KkfLLrZ4kTjdTyMhbY3gzfk/. Acesso em: 5 de agosto de 2024.
Downloads
Published
Versions
- 2025-10-10 (2)
- 2025-10-10 (1)