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THE INCLUSION OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE BASIC EDUCATION CURRICULUM: CHALLENGES AND PEDAGOGICAL STRATEGIES

RETOS Y ESTRATEGIAS PEDAGÓGICAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17584

Keywords:

Inclusion; Special Education; Pedagogical Practices; Equity

Abstract

The article doth address the challenge of the inclusion of students with special educational needs in Basic Education, analyzing the difficulties faced by educators and the effective pedagogical strategies in this process. Based upon the theoretical foundation of Goffman (1988) concerning stigmatization and Saviani (2021) regarding inclusive education, the study doth investigate how pedagogical practices may combat stigma and promote equity. The qualitative methodology employed doth include a systematic bibliographical review that explored dissertations and theses, utilizing categories of analysis related to the principal challenges of school inclusion, such as the lack of continuous training, functional infrastructure, and scarce pedagogical resources. The results do evidence the necessity of an adapted pedagogical structure and multidisciplinary support to effectively implement inclusive policies, fostering a democratic and welcoming educational environment. It is concluded that, beyond mere physical presence, inclusion doth require pedagogical practices that assure the active participation and integral development of these students. The study proposeth that school inclusion be regarded as a continuous and dynamic process, necessitating the involvement of educators, families, and communities to transform political directives into concrete conditions that favor learning and participation of all students, thereby promoting a more just and quality education for all.

Author Biographies

Polliane de Jesus Dorneles, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG)

Mestra em Educação Tecnológica do CEFET-MG. Graduada em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais e Pedagoga pela Universidade Estácio de Sá. 

Walter Pinto de Oliveira , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais (IFMG)

Doutorando em Ciências da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com ingresso em 2024. Mestre em Planejamento, Desenvolvimento e Território pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ, 2023) e em Educação Profissional e Tecnológica pelo Mestrado Profissional em Educação Profissional em Rede Nacional (ProfEPT) do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG, 2023).Graduado em Ciências Econômicas pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas, 2009), Ciências Contábeis pelo Centro Universitário Newton Paiva (2020) e Administração Pública pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG, 2024). Possui formação pedagógica em Matemática pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL, 2017), Letras pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) e Pedagogia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), ambas iniciadas em 2024

Erivelton Pessin, Faculdade Unida de Vitória

Graduado em História pela Universidade de Uberaba, Mestrado em Ciências, tecnologia e educação pela Faculdade Vale do Cricaré e Doutorado em Ciências das Religiões pela Faculdade Unida de Vitória. Atuando como Tutor/Professor Mediador em cursos de Extensão, Graduação e Pós-graduação na modalidade Ead na UFES e IFES desde o ano de 2010. Professor de História nos munícipios de Vila Pavão e Boa Esperança/ES. Pós-doutorado em andamento no Programa de Pós-graduação em Ensino de Humanidades (PPGEH) do IFES - Campus Vitória.

Marizete Andrade Silva, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Atualmente é professora adjunta na Universidade Federal de Viçosa, atuando no Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2008) e Pedagogia pela UNIFRAN (2020), mestrado em Educação Agrícola pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2016) , doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2021) e pós - doutorado em Educação pela FAE/UFMG (2023). 

Andromeda Goretti de Menezes Campos, Instituto Federal do Espírito Santo (IFES)

Professora titular, com dedicação exclusiva no Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes/Cefor), com 17 anos de experiência em educação a distância e 24 anos em educação presencial (técnica e superior). Doutora em Engenharia Industrial e Sistemas pela Universidade do Minho (2020), diploma revalidado pela Universidade Federal de Pernambuco (2020). Mestre em Engenharia de Sistemas e Computação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (COPPE-UFRJ, 2003) e bacharel em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Espírito Santo (1998). Formação em Educação Especial Inclusiva no Ifes (2020). Enquanto docente e investigadora, trabalho no Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância (Cefor/Ifes) nas áreas de Tecnologias Educacionais, Educação a Distância, Aprendizagem Ativa, Educação e Engenharia e Formação de Professores. Sou membra do Grupo de Trabalho de Aprendizagem Ativa na Educação em Engenharia, faz parte do Grupo de Pesquisa Laboratório de Soluções Sustentáveis (LASS) e também da Rede Lusófona de Investigação. Coordena o Núcleo de Tecnologias Educacionais (NTE) do Cefor e atua como coordenadora adjunta da Universidade Aberta Capixaba (UnAC) no Ifes desde Novembro de 2021

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Published

2025-10-10

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How to Cite

DORNELES, Polliane de Jesus, OLIVEIRA , Walter Pinto de, PESSIN, Erivelton, SILVA, Marizete Andrade, CAMPOS, Andromeda Goretti de Menezes. THE INCLUSION OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE BASIC EDUCATION CURRICULUM: CHALLENGES AND PEDAGOGICAL STRATEGIES: RETOS Y ESTRATEGIAS PEDAGÓGICAS. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, vol. 10, no. 1, p. 1–18, 2025. Disponível em: . Acesso em: 11 Oct. 2025.