THE FORMATION OF CONCEPTS BY SCHOOL STUDENTS THROUGH STUDY ACTIVITIES
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17582Keywords:
Developmental education, Historical-Cultural Theory, Study activity, Theoretical thinkingAbstract
This article summarizes doctoral research, based on Historical-Cultural Theory, on the study activity seen as a path to the formation of concepts, through theoretical thinking, in school-age children and, also, to the development of skills children's cognitive abilities, since their actions allow them, during the processing of this type of activity, to be aware of the process of building their knowledge and transform their way of understanding and analyzing objects of human culture, based on the hypothesis that the study activity is an appropriate option for developing work pedagogical that aims to develop new higher psychological training in students that enable the appropriation of what is most elaborate in human culture. From the literature review on the development of study activity, as an alternative to traditional teaching, the value of this proposal is evident, which makes it possible to implement the process of formation of the psyche in children by apprehending complex relationships in training processes guided by the teacher and shared with their peers. It was also found that the study activity enables transformations in the way in which school-age children appropriate forms of theoretical thought, in strict relation with an education of a developmental nature, based on scientific foundations, so that the process education becomes revolutionary for child development at this age.
References
BRASIL. Instituto Brasileiro de Pesquisas e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílio Contínua 2016-2017. Rio de Janeiro: IBGE, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Portal do Ministério da Educação. Dados do Enem de 2015 por escola, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento de apresentação do Programa de Formação de Professores Alfabetizadores. Brasília, MEC, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de educação básica; Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Apresentação, Brasília: MEC, SEB, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de educação básica; Diretoria de Currículos e Educação Integral; Coordenação Geral de Ensino Fundamental. Programa Mais Alfabetização. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Portal do Ministério da Educação. Pró-letramento: Programa de Formação Continuada de Professores da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB/SEED, 2012.
CLARINDO, Cleber Barbosa da Silva. Atividade de estudo como meio para o desenvolvimento das capacidades teóricas do pensamento. 2020. 153f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília, Marília, 2020.
DAVYDOV, Vasily Vasilovich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
DAVÝDOV, Vasily Vasilovich. Tipos de generalización en la enseñanza. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1981.
DAVÍDOV, Vasily Vasilovich; MÁRKOVA, Aelita Kapitánovna. El desarrollo del pensamiento em la edad escolar. In: SHUARE, Marta. La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS. Moscú: Editorial Progreso, 1987, p.173-192.
DAVYDOV, Vasily Vasilovich; SLOBODCHIKOV, Viktor Ivanovich; TSUKERMAN, Galina. O aluno das séries iniciais do ensino fundamental como sujeito da atividade de estudo. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 21, n. 01, p. 101-110, jan./jun. 2014.
DUSAVITSKII, Alexander Konstantinovich. Educação desenvolvente e a sociedade aberta. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 21, n. 01, p. .77-84, jan./jun. 2014.
HELBEL, Dioneia Foschiani. A formação da autoria em alunos do ensino técnico no processo de criação de enunciados do gênero crônica por meio da atividade de estudo. 2022. 296f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília, Marília, 2022.
KOHLE, Érika Christina. O desenvolvimento da capacidade autoral em crianças dos anos iniciais do ensino fundamental por meio da atividade de estudo. 2022. 346f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília, Marília, 2022.
LIBÂNEO, José Carlos. A desfiguração da escola e a imaginação da escola justa. In: MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima. et. al. (Orgs.). (De)Formação na Escola: desvios e desafios. Marília: Oficina Universitária, 2020. p. 33-50.
LIBÂNEO, José Carlos. A didática e a aprendizagem do pensar e do aprender: a Teoria histórico-cultural da atividade e a contribuição de Vasili Davydov. Revista Brasileira de Educação. n. 27, p. 5-24, dez. 2004.
LIMA, Vanilda Gonçalves de. Atividade de estudo e apropriação da linguagem escrita no ensino fundamental. 2019. 202f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília, Marília, 2019.
MÁRKOVA, Aelita Kapitánovna. The Structure of Learning Motivation and Its Development in the School age Child, Soviet Education, v.28, n.07, p. 13-32, 1986.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Vol. I.São Paulo: Difel, 1985.
OLIVEIRA, Mônica do Carmo Apolinário de. Apropriação do conhecimento histórico fundamentada em Atividade de Estudo, mediada por Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. 2020. 305f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília, Marília, 2020.
PEREIRA, Nádya Soares Tablas de Araújo. Atividade de estudo e apropriação da linguagem escrita no ensino fundamental. 2020. 206f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Filosofia e Ciências – FFC - UNESP - Campus de Marília, Marília, 2020.
PUENTES, Roberto Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: uma aproximação ao sistema Elkonin-Davidov-Repkin (1958-2015). In: PUENTES, Roberto Valdés; MELLO, Suely Amaral. (orgs) Teoria da Atividade de Estudo II:
contribuição de pesquisadores brasileiros e estrangeiros. Uberlândia: EDUFU, 2019.
REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Ensino desenvolvente e atividade de estudo. Ensino em Re-vista, Uberlândia, v. 21, n. 01, p. 85-99, jan./jun. 2014.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade, 21, 21-44.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico. Trad. Zoia Prestes. São Paulo: Ática, 2009.
VYGOTSKI, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKY, Lev Semionovich. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VYGOTSKY, Lev Semionovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich (orgs) Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 10 ed. São Paulo: Ícone, 2010, p. 103-118.
VIZELLI, Ana Cristina, FREITAS, Ana Paula de. Desenvolvimento humano como propósito e desafio na formação em psicologia escolar e educacional. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, v. 7, n. 01, p. 1–17, 2023.
ZUCKERMAN, Galina. The learning activity in the first years of schooling: the developmental path toward reflection. In: KOZULIN, Alex. et al. (Org.). Vygotsky’s educational theory in cultural context. New York: Cambridge University Press, 2003, p. 177-199.