THE FORMATION OF CONCEPTS BY SCHOOL STUDENTS THROUGH STUDY ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17582

Keywords:

Developmental education, Historical-Cultural Theory, Study activity, Theoretical thinking

Abstract

This article summarizes doctoral research, based on Historical-Cultural Theory, on the study activity seen as a path to the formation of concepts, through theoretical thinking, in school-age children and, also, to the development of skills children's cognitive abilities, since their actions allow them, during the processing of this type of activity, to be aware of the process of building their knowledge and transform their way of understanding and analyzing objects of human culture, based on the hypothesis that the study activity is an appropriate option for developing work pedagogical that aims to develop new higher psychological training in students that enable the appropriation of what is most elaborate in human culture. From the literature review on the development of study activity, as an alternative to traditional teaching, the value of this proposal is evident, which makes it possible to implement the process of formation of the psyche in children by apprehending complex relationships in training processes guided by the teacher and shared with their peers. It was also found that the study activity enables transformations in the way in which school-age children appropriate forms of theoretical thought, in strict relation with an education of a developmental nature, based on scientific foundations, so that the process education becomes revolutionary for child development at this age.

 

Author Biography

Érika Christina Kohle, Fundação Carlos Chagas

Doutora e mestra em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (Marília-2022), (Marília-2016). Pesquisadora voluntária vinculada ao Programa de Estágio de Pós-Doutorado da Fundação Carlos Chagas na linha de pesquisa - Educação e Infância: políticas e práticas (2024). Diretora de Escola de Educação Infantil do Município de Marília, professora da Educação Básica II.  Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Marília -2014), licenciada em Letras Português/Alemão pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Assis- 2002) e em Letras Português/Inglês pela Universidade Cruzeiro do Sul (2021), especialista em Língua Portuguesa e Literatura pela Universidade Estadual de Campinas - Unicamp (2012). Participa desde 2011 do Grupo de Pesquisa Processos de leitura e de escrita: apropriação e objetivação, desde 2015 do Grupo de Pesquisa Implicações Pedagógicas da Teoria Histórico-Cultural e desde 2019 do Grupo de Pesquisa Especificidades da Docência na Educação Infantil, todos pertencentes ao Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Filosofia e Ciências - Unesp- Campus de Marília.

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Published

2025-10-10

How to Cite

KOHLE, Érika Christina. THE FORMATION OF CONCEPTS BY SCHOOL STUDENTS THROUGH STUDY ACTIVITIES. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, vol. 10, no. 1, p. 01–18, 2025. Disponível em: . Acesso em: 21 Oct. 2025.