DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM: UM OLHAR A PARTIR DAS PROFESSORAS DO CICLO DE ALFABETIZAÇÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.16171

Keywords:

Learning difficulties, literacy cycle, teachers

Abstract

The subject of this research is the learning difficulties encountered in the literacy cycle corresponding to the first years of elementary school. Literacy is a recurring theme in educational policies, teacher training, debates and various areas. The aim of this study is to identify the main learning difficulties faced by students in the literacy cycle (1st and 2nd years) from the perspective of teachers. The research adopts a qualitative approach and focuses on issues related to the proposed objective, through interviews with literacy teachers, with theoretical support in Vygostky (2003,2010) and Feuerstein (2021). This research aims to contribute to education, especially the literacy cycle, by providing teachers with more information and encouraging new pedagogical approaches that go beyond the classroom.

Author Biography

Jussara de Souza Catolhos, University of the Santa Catarina Plateau - Uniplac

Master in Education from the Postgraduate Program of the Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC. Graduated in Pedagogy from the Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2006). In addition to specializations in the area of ​​education. Member of the Research Group on Public Educational Policies and Teacher Training - GPEFOR. Works as a teacher in the State Public School System in the city of São Joaquim.

References

ANJOS, Ana Maura Tavares dos. A criança e a garantia da aprendizagem em uma escola equitativa. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, Manaus: UFAM, v. 9, n. 4, p. 1-20, 2024. Acesso em: 15 maio 2025. Disponível em: www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/16834.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARRETO, Vera. Paulo Freire para educadores. São Paulo: Arte; Ciência, 2004.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Secretaria Especial para Assuntos Jurídicos. Decreto n.º 11.556, de 12 de junho de 2023: institui o Compromisso Nacional Criança Alfabetizada. Brasília, 12 de junho de 2023; 202º da Independência e 135º da República.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Secretaria Especial para Assuntos Jurídicos. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996: estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 20 de dezembro de 1996; 175º da Independência e 108º da República.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. Petrópolis: Vozes, 2014.

FEUERSTEIN, Reuven; LEWIN-BENHAM, Ann. Como se dá a aprendizagem: aprendizagem mediada no Ensino Fundamental l. Trad. Guilherme Summa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2021.

FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Tradução Magda Lopes. Revisão técnica Dirceu da Silva. Porto Alegre: Penso, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

SMITH, Corinne; STRICK, Lisa. Dificuldades de aprendizagem de A a Z: um guia completo para pais e educadores. Porto Alegre: Artmed, 2007.

SOUZA, Ana Maria Martins de. A mediação como princípio educacional. São Paulo: Senac, 2004.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

VINUTO, Juliana. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, Campinas, SP, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/10977. Acesso em: 4 mar. 2024.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. Tradução Jefferson Luiz Camargo. Revisão técnica José Cipolia Neto. 2. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2003.

VYGOTSKY, Lev Semenovich, 1896-1934. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Trad. José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. 4. tiragem. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

Published

2025-07-04

How to Cite

CATOLHOS, Jussara de Souza, TIBOLA, Naiara. DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM: UM OLHAR A PARTIR DAS PROFESSORAS DO CICLO DE ALFABETIZAÇÃO. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, vol. 10, no. 1, p. 01–17, 2025. Disponível em: . Acesso em: 5 Jul. 2025.