INSTITUIÇÕES PRIVADAS NA REDE PÚBLICA DE ENSINO NO AMAZONAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.16093

Keywords:

Public-private relations; Education; Amazonas.

Abstract

This article seeks to understand the relationship between public and private education in Amazonas, based on the documents of private institutions resulting from agreements with the public sector. The importance of this study is justified by the knowledge of the reality of the educational problems in the public network and the partnership relations with the private sector, considering a supposed “improvement” for municipal education in the state of Amazonas. Methodologically, the research was carried out through a documentary analysis, with a bibliographical review based on various authors, promoting reflection and problematization of these ideas and conceptions presented. The results indicate that, with regard to public-private partnerships in the state of Amazonas, a relevant example is the IDB's funding of PADEAM, which reveals the participation of private companies in the provision of educational services, highlighting the strong influence of capital. It was found that public-private partnerships, through programs such as PADEAM, employ various discourses that promote competitiveness among individuals. Neoliberalism argues that individuals are responsible for their achievements, promoting the idea of “meritocracy” in schools.

Author Biographies

Fernanda Feitosa Barata, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Graduanda em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas (FACED-UFAM) e possui formação tecnológica em Gestão de Recursos Humanos pelo Centro Universitário do Norte (2021).

Rudervania da Silva Lima Aranha, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Doutora em Educação pela UFAM (2022), possui graduação em Pedagogia pela mesma instituição (2001), especialização em Educação Infantil pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA, 2006) e Mestrado em Educação pela UFAM (2017). Professora Formadora da DDPM/Semed/Manaus. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Políticas Públicas e Educação na UFAM.

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Published

2025-10-10

How to Cite

BARATA, Fernanda Feitosa, ARANHA, Rudervania da Silva Lima. INSTITUIÇÕES PRIVADAS NA REDE PÚBLICA DE ENSINO NO AMAZONAS. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, vol. 10, no. 1, p. 01–20, 2025. Disponível em: . Acesso em: 21 Oct. 2025.