CHILDHOOD AND CHILDREN ON THE RIVERSIDE OF THE PARAENSE AMAZON: PLAYS REVEALED IN THEIR DAILY LIFE AS NA ELEMENT OF THE ORGANIZATION OF THE SOCIAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Jeyse Sunaya Almeida de Vasconcelos Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA
  • Sinara Almeida da Costa Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v9i1.12231

Keywords:

Meio Social Educativo, Brincadeira, Educação Infantil, Crianças Ribeirinhas da Amazônia, Teoria Histórico-Cultural

Abstract

Abstract

This paper is part of a research realized with kindergarten children from a riverside community in the Pará Amazon. It discusses, referenced on Vygotsky's Historical-Cultural Theory (HCT), how the organization of the social-educational environment can interfere with make-believe play in collective spaces of preschool, recognizing the importance of the environment and the relationships established in it as factors of constitution and human development. Thirteen children between three and four years old participated in the research. Children were observed playing in their homes and at school. Themes, objects, and peculiarities of the games were analyzed. The results point that playing climbing trees, building toys with leaves, seeds and tree branches, swimming in the river, playing fishing, canoeing, etc., compose spaces of social relationship and development, being peculiar to the playing of riverside children. However, the school has used an “urbanocentric” curriculum and the playing has not filled a prominent place in the educational social environment organized by the teacher. In the children's routine, play takes place at isolated moments and is considered by the teacher as a pastime and energy expenditure. It is deduced that if the preschool aims to interfere in a positive way in the social development of the sensible personality of children, it is necessary to organize the educational social environment in order not only to make the playing possible, but, above all, to encourage it. Therefore, the playing becomes the guiding principle of teachers' pedagogical practices.

Keywords: Educational social environment; The playing; Child education; Riverside children of the Amazon; Cultural Historical Theory.

Author Biographies

Jeyse Sunaya Almeida de Vasconcelos, Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará - UFPA (2008), Especialização em coordenação pedagógica (2013) e Mestrado em educação (2018) pela Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA. Estudante de Doutorado em Educação na Amazônia. Tem experiência na área da Educação, com ênfase na área de Planejamento administrativo e Educacional. Atua também com atividades (cursos, minicursos, palestras e oficinas) e pesquisas em Educação Infantil, principalmente, nos seguintes temas e subtemas: o processo de humanização da criança na perspectiva da Teoria Histórico-Cultural; Educação infantil do campo- vivências de crianças ribeirinhas; formação de professores da Educação Infantil e interações estabelecidas entre o professor de Educação Infantil e as crianças. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil (GEPEI) da Universidade Federal do Oeste do Pará, sob coordenação da Profª. Dra. Sinara Almeida da Costa.

Sinara Almeida da Costa, Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará-UFC (2001), Mestrado (2007) e Doutorado (2011) em Educação pala UFC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: qualidade na Educação Infantil, o cotidiano da Educação Infantil, formação de professores da Educação Infantil e interações estabelecidas entre o professor de Educação Infantil e as crianças.

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Published

2024-03-07

How to Cite

ALMEIDA DE VASCONCELOS, J. S.; ALMEIDA DA COSTA, S. . CHILDHOOD AND CHILDREN ON THE RIVERSIDE OF THE PARAENSE AMAZON: PLAYS REVEALED IN THEIR DAILY LIFE AS NA ELEMENT OF THE ORGANIZATION OF THE SOCIAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 1–23, 2024. DOI: 10.29280/rappge.v9i1.12231. Disponível em: https://www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/12231. Acesso em: 11 may. 2024.