Covid-19 in Amazonas and vulnerability in health and indigenous education

Authors

  • Artemis de Araújo Soares Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.29327/233099.21.1-6

Keywords:

Indigenous Peoples, Covid-19, Indigenous Health, Indigenous Education

Abstract

This article will deal with the pandemic of the new Coronavirus (Covid-19), as consequences for the indigenous peoples of Amazonas. It is important to highlight that the Special Secretariat for Indigenous Health (Sesai) recognizes that indigenous peoples are more vulnerable to viruses, specifically respiratory infections such as Covid-19, causing mainly the death of children and the elderly. Named by the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) as the municipality with the most indigenous people in the country, São Gabriel da Cachoeira, in the northwest of Amazonas, recorded a rapid advance of the disease among peoples, in addition, it is the city with the largest number of contamination among Indians in the State: there are 3,018 cases and 51 deaths, until August 25, 2020, whose indigenous people were of the following ethnic groups: Baré, Baniwa, Tukano, Wanano, Piratapuia, Tariano and Dessano. Across the Amazon, data from the first week of October 2020 reveal that the number of cases exceeds 144,000, with more than 4,200 deaths. Of this total, there are 836 deaths of indigenous people in Brazil, of which 182 are from Amazonas, according to data from the Articulation of Indigenous Peoples of Brazil (Apib) and Coordination of Indigenous Organizations in the Amazon (Coiab). Given this scenario, social isolation alters the daily lives of families, impacts income and also compromises education in closed schools due to the health crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Fundação Nacional de Saúde. Lei Arouca 10 Anos de Saúde Indígena. - Brasília: Funasa, 2009. Disponível em:<http://www.funasa.gov.br/site/wp-content/files_mf/livro-leiarouca-10anos.pdf> Acesso em 04 out. 2020.

BRASIL. Sobre a SESAI. Disponível em:<https://www.saude.gov.br/saude-indigena/sobre-asesai> Acesso em 23 jul.2020.

BRASIL. Lei no 12.960, de 27 de março de 2014. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 28 de março de 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L12960.htm Acesso em: 26 jul. 2020.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Lei nº 14.021, de 7 de julho de 2020. Disponível em:<http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.021-de-7-de-julho-de-2020-265632745> Acesso em 27 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf> Acesso em: 26 jul. 2020.

FUNAI - Fundação Nacional do Índio. Educação Escolar Indígena. Disponível em: <http://www.funai.gov.br/index.php/educacao-escolar-indigena> Acesso em: 26 jul. 2020.

GENIOLE, Leika Aparecida Ishiyama; .[et al.]. A Saúde da Família Indígena– Campo Grande, MS : Ed. UFMS : Fiocruz Unidade Cerrado Pantanal, 2011.

IBGE. Censo: População em 2010. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: . Acesso em: 26 jul. 2020.

______. Censo Demográfico 2010. Características gerais dos indígenas. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: <ftp://ftp.ibge.gov.br/Censos/Censo_Demografico_2010/Caracteristicas_Gerais_dos_Indigenas/pdf/Publicacao_completa.pdf> Acesso em: 26 jul. 2020.

MANAUS. Diário Oficial do Município de Manaus (DOM), 23 jul. 2014 - Edição 3.456. Disponível em:<http://dom.manaus.am.gov.br/pdf/2014/julho/DOM%203456%2023.07.2014%20CAD%201.pdf/view> Acesso em: 26 jul. 2020.

PAIVA, Ignês Tereza Peixoto de; SOARES, Artemis. O cotidiano de indígenas urbanos no baixo amazonas, Amazônia brasileira. III Congresso Pan-Amazônico de História Oral. IX Encontro Regional do Norte de História Oral. VIII Semana de História do Cesp – UEA (2015). Disponível em: <https://www.norte2015.historiaoral.org.br/resources/anais/12/1444082900_ARQUIVO_ArtigoIgnesTerezaPeixotodePaiva.pdf>. Acesso em 02 Out. 2020.

RAICHELIS, R. Esfera pública e os conselhos de assistência social: caminhos da construção democrática. São Paulo: Cortez, 1998.

Published

2021-05-24

How to Cite

SOARES, A. de A. Covid-19 in Amazonas and vulnerability in health and indigenous education. Somanlu: Journal of Amazonian Studies, Manaus, v. 21, n. 1, p. 76–89, 2021. DOI: 10.29327/233099.21.1-6. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/somanlu/article/view/9018. Acesso em: 15 nov. 2025.

Most read articles by the same author(s)