Pedagogia mecânica e pedagogia digital
dicotomias educacionais refletidas sobre a geração "nem-nem"
DOI:
https://doi.org/10.69696/somanlu.v22i1.11024Keywords:
Education, Structural Unemployment, EconomyAbstract
Victims of discouragement and low professional qualifications, the “nem-nem” generation personifies the most recent Brazilian social phenomenon characterized by people who gave up looking for work, aggravated by the lack of interest in studies. They are young people between the ages of 18 and 25 who are not attracted to school, who neither study nor work, trapped in sociocultural barriers related to poverty and gender. This documental and bibliographical research, of a theoretical nature, investigated the roots of this complexity and its impacts on the Human Development Index (HDI) in Brazil. The objective of the research is to reflect on the causes of the setback and to contribute to public policies for a comprehensive and qualitative education.
Downloads
References
CARDOSO, Adalberto. Juventude, trabalho e desenvolvimento: elementos para uma agenda de investigação. Caderno CRH, Salvador, v. 26, n. 68, p. 293-314, Maio/Ago. 2013.
CASTRO, Vanessa Gomes de; TAVARES JUNIOR, Fernando. Jovens em Contextos Sociais Desfavoráveis e Sucesso Escolar no Ensino Médio. Educ. Real. Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 239-258, mar. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script =sci_arttext&pid=S2175-62362016000100239&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 31 jul. 2020.
DE MASI, Domenico. Alfabeto da sociedade desorientada: para entender o nosso tempo. São Paulo: Objetiva, 2017.
DRUCKER, Peter Ferdinand. Inovação e espírito empreendedor: prática e princípios. São Paulo: Cengage Learning, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2017. Disponível em: http://www.ibge.gov.br. Acesso em: 15 fev. 2018.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD) 2019. Disponível em: http://www.ibge.gov.br. Acesso em: 17 mar. 2020.
LUNGARZO, Carlos. O que é ciência. São Paulo: Brasiliense, 1989.
MOLICA, Fernando. BUSTAMANTE, Luisa. VIEIRA, Maria Clara. Meia-volta, volver. Veja, edição 2608, ano 51, nº 46, p. 76, 14 nov. 2018.
MONROE, Camila. RATIER, Rodrigo. O piso é apenas o primeiro degrau. Nova escola, ano XXVI, nº 241, p. 36, abril 2011.
MONTEIRO, Joana da Costa Martins. Quem são os jovens nem-nem? Uma análise sobre os jovens que não estudam e não participam do mercado de trabalho. Rio de Janeiro: FGV IBRE, 2013.
OCDE. Education at a glance. OECD indicators. OECD Publishing, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2017-en. Acesso em: 15 mar. 2018.
PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática: participação da comunidade na escola. Nosso Fazer, Curitiba, ano 1, n. 9, ago. 1995, p. 1 Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 1997b.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2007.
RITTO, Cecília. WEINBERG, Mônica. A nova cor do ensino médio. Veja, edição 2497, ano 49, nº 39, p. 76, 28 set. 2016.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2013.
SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: relações entre Ciências da Natureza e escola. Ensaio. Belo Horizonte. v.17, p. 49-67, novembro, 2015.
STAREPRAVO, Ana Ruth. Estratégias interdisciplinares na educação infantil e séries iniciais. In: Temas em Educação IV. Curitiba: Futuro Congressos e Eventos, 2005, (10-23).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos faz uso de licença Creative Commons de atribuição (CC BY 4.0)