Questioning the history of rubber soldiers

teaching the Amazon from pedagogical practices in the Amazonian Studies component

Authors

  • Zayra Cilene Sousa da Fonseca
  • Mateus Monteiro Lobato Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.21170/geonorte.2023.V.14.N.46.244.267

Keywords:

Battle of Rubber, Basic education, Elementary School, Teaching Practices

Abstract

This work focuses on problematizing the history of the Rubber Soldiers in the face of pedagogical practices related to teaching in the Amazon, in particular, the importance of historical subjects, inserted in an event with war effort objectives. The Battle of Rubber, name given to the event that took place largely in the Amazon, driven by the foreign political situation, that is, the Second World War, led to the migration of approximately 35 thousand people to the region, most of them from the Northeast. A migratory process induced and “organized” by the Federal Government with the support of a group of public and private bodies, created with a single objective: to bring labor to the Amazon. The objective of this work is to propose new methods of teaching the Amazon in the school environment, using them with Basic Education students, in particular, those inserted in the stage that corresponds to the final years of Elementary Education, through the discipline of Amazonian Studies. Therefore, part of this purpose is the interest of presenting the history of the Amazon, the rubber tappers and the Rubber Soldiers in a more didactic way. The practice that guides this work was carried out in a 6th grade class at the Municipal Elementary School Saint Clair Passarinho, in the municipality of Altamira.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Daniel Vater de. A Disciplina Intitulada Estudos Amazônicos Constituindo-se como mais um Espaço Para o Conhecimento Geográfico em Sala De Aula. Universidade Federal do Pará – UFPA/Campus Marabá, Brasil. Disponível em: <http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal14/Ensenanzadelageografia /Metodologiaparalaensenanza/40.pdf.> Acesso: 04 de fev. 2023.

ARAMBURU, Mikel. Aviamento, modernidade e pós-modernidade na Amazônia. Revista Brasileira de Ciências Sociais, n. 25, ano 9, 1994.

BROUGÈRE, Gilles. Jogo e educação. Porto Alegre: Editora Artes Médicas, 2003.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo:Contexto, 2008.

BURKE, Peter. A escrita da História: novas perspectivas / Peter Burke (org.); trad. de Magda Lopes - São Paulo: Editora UNESP. 1992.

COSTA, Mariete Pinheiro. O Parlamento e o Soldado da Borracha no Limiar da II Guerra Mundial. Monografia – Curso de Especialização em Instituições e Processos Políticos do Legislativo – Câmara dos Deputados, Centro de Formação, Treinamento e Aperfeiçoamento, 2007.

D’ARAÚJO, Maria Celina. (Org.). As instituições brasileiras na era Vargas. Rio de

Janeiro: Ed. UERJ e Fundação Getúlio Vargas, 1999, 212.

DEAN, Warren. A luta pela borracha no Brasil: um estudo de história ecológica. São Paulo, Nobel, 1989, p. 131-154.

GOMES, Ângela de Castro. População e Sociedade. Olhando para dentro 1930- 1964/ coordenação Ângela de Castro Gomes. -Rio de Janeiro: Objetiva, 2013. (História do Brasil Nação: 1808-2010; Vol.4).

GUILLEN, Isabel Cristina Martins. A Batalha da Borracha: propaganda política e migração nordestina para a Amazônia durante o Estado Novo. Revista de Sociologia e Política nº 9, 1997.

LIMA, Cristiano Bento de. A Importância do Ensino de História Local nas Escolas. Disponível em: <http://www.webartigos.com/artigos/a-importancia-do-ensino-da- historia-local-nas-escolas/65870/#ixzz4tt76FVos>. Acesso em: 17 de fevereiro de 2023.

MACHADO, Lia Osório. Mitos e realidades da Amazônia brasileira: no contexto geopolítico internacional (1540-1912). 1989. 510 f. Tese (Doutorado) - Curso de Doutorado em Geografia Humana, Universidade de Barcelona, Barcelona, 1989.

MACHADO, L. O. Urbanização e mercado de trabalho na Amazônia Brasileira. Cadernos IPPUR, 1, 1999.

NÓBREGA, Danielly de Sousa. O valor dos seringueiros como madrugadores da floresta: da Hevea brasiliensis à borracha. / Danielly de Sousa Nóbrega, Anelise Maria Regiani. – 2016. Disponível em: http://www2.ufac.br/mpecim/menu/produtos-educacionais/2014/produtoeducacional-danielly-de-sousa-nobrega.pdf. Acesso em: maio de 2022.

NOVAIS, Fernando Antônio. Estrutura e dinâmica do antigo sistema colonial (séculos XVI-XVIII). São Paulo: Brasiliense, 2007.

OLIVEIRA, Leonardo da Costa. História regional em questão: uma análise sobre o material didático da disciplina Estudos Amazônicos na EMEF João Paulo II (Ananindeua – PA). ANPUH-Brasil – 31º Simpósio Nacional de História. Rio de janeiro Rj, 2021. Disponível em: https://www.snh2021.anpuh.org/resources/anais/8/snh2021/1628432967_ARQUIV O_c4960d35861d646bd6624b476c38769d.pdf. Acesso em 07 fev. 2023.

RIBEIRO, Nelson de Figueiredo. A questão geopolítica da Amazônia: da soberania difusa à soberania restrita. Brasília: Senado Federal, 2005.

ROCHA, Genylton; AMORAS, Izabel. O ensino de geografia e a construção de representações sociais sobre a Amazônia. Terra Livre. Ano 22, v. 1, n. 26 p. 143-164 Jan-Jun/2006. Disponível em: <https://publicacoes.agb.org.br/index.php/terralivre/article/download/212/196.> Acesso: 11 de fev. 2023.

SANTOS, Roberto Araújo de Oliveira. História econômica da Amazônia: 1800-1920. São Paulo: T. A. Queiroz, 1980, 358 p.

SECRETO, María Verónica. Soldados da borracha: trabalhadores entre o sertão e a Amazônia no governo Vargas. São Paulo: Editora Perseu Abramo, 2007.

SECRETO, María Verónica. A ocupação dos “espaços vazios” no Governo Vargas: do “Discurso do Rio Amazonas” à saga dos soldados da borracha. Estudos históricos, nº 40, julho-dezembro de 2007, p. 115-135. Disponível em: . Acesso em: 15 de novembro de 2022.

SOARES, Lúcio de Castro. Delimitação da Amazônia para fins de planejamento econômico. Revista Brasileira de Geografia. Rio de Janeiro, ano 10, n. 2, pp. 2-52, abr./jun. 1948.

WOLFF, Cristina Scheibe. E não desapareceram... a sobrevivência na floresta (1913-1945). In: Mulheres da floresta: uma história, Alto Juruá, Acre (1890-1945), São Paulo: HUCITEC, 1999.

Published

2023-12-31

How to Cite

Sousa da Fonseca, Z. C., & Monteiro Lobato, M. (2023). Questioning the history of rubber soldiers: teaching the Amazon from pedagogical practices in the Amazonian Studies component. REVISTA GEONORTE, 14(46). https://doi.org/10.21170/geonorte.2023.V.14.N.46.244.267