EFFECTS OF AN ALPHABET RECOGNITION PROGRAM IN A SCHOOL WITH INTELLECTUAL DISABILITY

Authors

  • Samuel Vinente Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Márcia Duarte Galvani Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Keywords:

Educação Especial., Programa de Ensino, Deficiência Intelectual

Abstract


The study aimed to evaluate the development of an alphabet recognition program for a schoolchild with intellectual disability. The research is experimental, using a single subject design and AB design. The participant was a male schoolchild, aged 13 years old, enrolled in the 6th grade in a medium-sized São Paulo municipality. The student had difficulties in recognizing and identifying the letters of the alphabet, problems in spelling and punctuation, as well as insufficiency in the reading and writing process. Twelve sessions (six baseline - initial and final - and six intervention sessions were carried out.) The duration of each session was approximately between 30 and 50 minutes The intervention program elaborated presented a schedule of activities to be developed (a) Field Book, (b) Protocol and, (c) Materials used in the intervention sessions, (b) Protocol and (c) Materials used in the intervention sessions .The results pointed out the effectiveness of the intervention program and the need for literacy from literacy, so that the student will acquire the skills necessary for reading and writing.

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Author Biographies

Samuel Vinente, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (2014) e Mestrado em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (2017). Atualmente é doutorando em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e Técnico em Assuntos Educacionais da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Escolarização da Pessoa com Deficiência (GEPEPD-UFSCar). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas públicas e Legislação educacional.

 

Márcia Duarte Galvani, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Graduada em Educação Especial, com habilitação em Deficiência Mental (1999), pela Universidade Federal de Santa Maria-RS (UFSM). Especialista em Educação Especial pela mesma Universidade (1999). Mestre (2003) e Doutora (2008) em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Araraquara-SP (UNESP). Atualmente, é professora Associada do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de São Carlos. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Escolarização da Pessoa com Deficiência (GEPEPD-UFSCar). Tem experiência na área de Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: síndrome de Down, adaptação e acomodação do currículo escolar, prática pedagógica e formação de professores

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Published

2019-01-14

How to Cite

Vinente, S., & Galvani, M. D. (2019). EFFECTS OF AN ALPHABET RECOGNITION PROGRAM IN A SCHOOL WITH INTELLECTUAL DISABILITY. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 1(2), 268–283. Retrieved from //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/5204

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