STATE, EDUCATION AND HEGEMONY: REFLECTIONS BASED ON ANTONIO GRAMSCI'S PRAXIS PHILOSOPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17978

Keywords:

Estado, Ensino, Filosofia da Ação Prática

Abstract

This essay aims to explore the interactions between the State, Education and Hegemony, using the Philosophy of Praxis by the Italian philosopher Antonio Gramsci, in the context of public schools and democratic society. The reflections presented aim to highlight the depth with which the materialist view of history "takes root", as a theory of knowledge, in the process of investigating reality. Thus, it is essential to understand the Hegelian-Marxist legacy that influenced Gramsci's thought, identifying its tensions and nuances, advances and retreats in relation to Hegel, Marx and Engels, especially in the analysis of the relations between structure and superstructure, as well as civil society and political society in the formation of the concept of Hegemony. In this sense, the essay is organized into four parts: first, the delimitation of the materialist dialectic, which Gramsci calls the "Philosophy of Praxis", and its relation to the traditions of Hegel and Marx; secondly, the analysis of Gramsci's profound reflection on the State and the interactions between civil society and politics, as well as structure and superstructure, understood as spheres of tension in the search for hegemony; finally, the interconnections between the State and the educational system from a dialectical perspective of Education. Our considerations highlight that, in this model, the technical school, focused on immediate interests (economic production and limited cultural socialization), disguises itself as a democratic space, but has as its objective the perpetuation and solidification of social inequalities.

Author Biographies

Ronaldo dos Santos Leonel, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutorando em Educação em ciências e em matemática (PPGECM - UFPR).Mestre em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA - UEPA). Graduado em Biologia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2010). Graduado em Educação do Campo com Habilitação Especifica em Ciências da Natureza e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA/CAMPUS ALTAMIRA (2015). Professor Efetivo da Educação Básica na Rede Municipal de Ensino em Altamira -Pará. 

Andréia de Oliveira Castro, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutoranda em Educação em Ciências e em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). É mestra em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia pela Universidade do Estado do Pará (PPGEECA/UEPA, 2024). Possui especialização em Metodologia do Ensino e da Pesquisa em Ciências Naturais: Biologia e Química pelo Centro Universitário Amparense (UNIFIA, 2008), em Gestão e Educação Ambiental pela Faculdade de Ciências Humanas de Vitória (FAVIX, 2012), e em Educação Física Escolar e Inclusiva pela Faculdade de Ciências de Wenceslau Brás (2018). Graduou-se em Ciências Naturais com Habilitação em Biologia pela Universidade do Estado do Pará (UEPA, 2006) e em Educação Física pela mesma instituição (UEPA, 2014). Atualmente, é professora na Secretaria de Educação do Estado do Pará, ministrando disciplinas como Biologia, Química, Educação Física, Educação Ambiental e Sustentabilidade e clima. Sua área de interesse em pesquisa abrange Alfabetização Científica e Tecnológica, abordagens CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade), Educação Ambiental e Meio Ambiente, com foco no desenvolvimento de práticas pedagógicas que promovam a conscientização e o engajamento em questões socioambientais, especialmente no contexto amazônico.

Joseane Santos Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Coordenadora da educação do Campo na rede municipal de Altamira/Pará. Graduada em pedagogia pela UFPR.

Fabiano de Oliveira Vitoriano Pereira, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Coordenador do Sindicato dos Trabalhadores de Educação pública em Altamira/Pará. Professor efetivo e Mestrando em Geografia na UFPA.

References

BIANCHI, Álvaro. O laboratório de Gramsci: filosofia, história e política. Álvaro Bianchi. São Paulo: Alameda, 2008.

BOBBIO, Norberto. Ensaios sobre Gramsci e o conceito de sociedade civil. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

BOBBIO, Norberto. Estudos sobre Hegel: direito, sociedade civil, estado. São Paulo: Brasiliense, 1989.

BUCI-GLUCKSMANN, Christine. Gramsci e o Estado. Trad. Angelina Peralva. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

CASTELO, Rodrigo. O social-liberalismo: uma ideologia neoliberal para a “questão social” no século XXI. 2011. Tese (Doutorado em Serviço Social). Rio de Janeiro: UFPR, 2011.

CORBISIER, Roland. Hegel: textos escolhidos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.

COUTINHO, Carlos Nelson. Atualidade de Gramsci. Gramsci e o Brasil, 1997. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/coutinho/1997/mes/atualidade.htm. Acesso: 10 set. 2025.

COUTINHO, Carlos Nelson. Gramsci: um estudo sobre seu pensamento político. Rio de Janeiro: Campus, 1989.

DIAS, Edmundo Fernandes et al. O outro Gramsci. São Paulo: Xamã, 1996.

ENGELS, Friedrich. Ludwig Feuerbach e o fim da filosofia clássica alemã. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras escolhidas. v. 3. São Paulo: Alfa-Ômega, 1980. p. 169-207.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. v. 1. Trad. Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. v. 2. Trad. Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000a.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. v. 3. Trad. COUTINHO, Carlos Nelson; HENRIQUES, Luiz Sérgio; NOGUEIRA, Marco Aurélio. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000b.

LEHER, Roberto. Da ideologia do desenvolvimento à ideologia da globalização: a educação como estratégia do Banco Mundial para alívio da pobreza. Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: USP, 1998.

LIGUORI, Guido. Roteiros para Gramsci. Trad. de Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007.

LOCKE, John. Dois tratados sobre o governo. Trad.: Julio Fischer. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

MANACORDA, Mario A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. Trad. Gaetano Lo Monaco. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MARX, Karl. Crítica ao Programa de Gotha. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Obras escolhidas. v. 2. São Paulo: Alfa-Ômega, 1980. p. 203-225.

MARX, Karl. Crítica da Filosofia do Direito de Hegel. Trad. Conceição e Lúcio Nogueira. 2. ed. Lisboa: Presença, 1985.

MARX, Karl. Manifesto do Partido Comunista. Trad. Marco Aurélio Nogueira e Leandro Konder. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 1993.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Trad. Alex Marins. São Paulo: Martin Claret, 2001.

MARX, Karl. O Capital. Livro I, v. I. Trad. Regis Barbosa e Flávio Kothe. São Paulo: Nova Cultural, 1997c. (Os Economistas, v. II).

MARX, Karl. Para a crítica da economia política. Trad. Edgard Malagodi. São Paulo: Nova Cultural, 1997a. (Os Pensadores).

MARX, Karl. Posfácio da segunda edição. In: MARX, Karl. O Capital. Livro I, v. I. Tradução: Regis Barbosa e Flávio Kothe. São Paulo: Nova Cultural, 1997b. p. 133-141. (Os Economistas, v. 1).

MARX, Karl. Teses sobre Feuerbach. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Moraes, 1984. p. 107-111.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Moraes, 1984.

SEMERARO, Giovanni. Gramsci e a sociedade civil: cultura e educação para a democracia. Petrópolis: Vozes, 1999.

SEMERARO, Giovanni. Sociedade de massas, sociedade civil e subjetividade: a concepção da subjetividade em Gramsci. In: SEMERARO, Giovanni. Gramsci e a sociedade civil. Petrópolis: Vozes, 1999.

Published

2025-10-10

How to Cite

LEONEL, Ronaldo dos Santos, CASTRO, Andréia de Oliveira, SILVA, Joseane Santos, PEREIRA, Fabiano de Oliveira Vitoriano. STATE, EDUCATION AND HEGEMONY: REFLECTIONS BASED ON ANTONIO GRAMSCI’S PRAXIS PHILOSOPHY. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, vol. 10, no. 1, p. 1–24, 2025. Disponível em: . Acesso em: 20 Oct. 2025.