PSYCHOLOGY AND THE RIGHT TO EDUCATION IN THE AMAZON
DOI:
https://doi.org/10.29280/rappge.v10i1.17244Keywords:
Education; Psychology; Amazon; Florestania; Human Rights; Decolonial Perspective; Cultural-Historical Theory; Activity TheoryAbstract
This article explores the relationship between psychology, education, and human rights in the Amazonian context, highlighting the challenges and opportunities for ensuring the right to education in the region. The analysis is grounded in Cultural-Historical Theory and Activity Theory, integrating them with the decolonial perspective and the concept of "florestania," proposed by Ailton Krenak. It argues that education in the Amazon must transcend traditional citizenship paradigms, integrating ancestral knowledge, environmental sustainability, and the cultural specificities of local communities. The notion of "florestania" is presented as a pathway toward an Amazonian education that, by respecting and valuing life in the forest, fosters the development of intercultural and contextualized pedagogical practices. The text suggests that Educational Psychology can serve as a mediator in promoting transformative education rooted in local realities and committed to forming autonomous and critical individuals. Finally, the article emphasizes the need for public policies that promote inclusive, sustainable, and socially and environmentally responsive education in the Amazon.
References
AMAZONAS. Referencial Curricular Amazonense, 2019. Disponível em: <https://www.sabermais.am.gov.br/pagina/jornada-pedagogica-2020-referencial-curricular> Acesso em: 05 de setembro de 2024.
BRASIL. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). 1º Relatório de Monitoramento e Avaliação do Compromisso Nacional Criança Alfabetizada. Brasília, DF: MEC, 2023.
BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena". Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 11 mar. 2008.
DAVIDOV, Vasily Vasilovich. O que é atividade de estudo. Escola Inicial, v. 7, p. 1–8, 1999. Disponível em: http://www.cascavel.pr.gov.br/arquivos/17012018_o_que_e_a_atividade_de_estudo.pdf. Acesso em: 01 setembro de 2024.
DAVIDOV, Vasily Vasilovich. La enseñanza escolar y el desarrollo psiquico. Moscou: Progreso, 1988.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LEONTIEV, Alexei Nikolaievitch. Actividad Conciencia y Personalidad. Havana: Politizdat, 1981.
LURIA, Alexander Romanovich. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
FERREIRA, Deyverson Luenerde Oliveira; SOUZA, Ana Paula Vieira de. Currículo escolar e práticas escolares de professoras sobre os saberes culturais da Amazônia bragantina. Revista Espaço do Currículo, v. 13, n. 1, p. 32–46, 29 mar. 2020. Disponível em: https://sumarios.org/artigo/curr%C3%ADculo-escolar-e-pr%C3%A1ticas-escolares-de-professoras-sobre-os-saberes-culturais-da-amaz%C3%B4nia. Acesso em: 15 de agosto de 2024.
MALDONADO-TORRES, Nelson. On the coloniality of being: Contributions to the development of a concept. Cultural Studies, v. 21, n. 2-3, p. 240-270, 2007. Disponível em: https://www.udesc.br/arquivos/ceart/id_cpmenu/5800/MALDONADO_Torres_ON_THE_COLONIALITY_OF_BEING_1550515847301_5800.pdf. Acesso em: 20 de julho de 2024.
MALDONADO, Maria Tereza. Florestania: a cidadania dos povos da floresta. São Paulo: Saraiva, 2019.
MIGNOLO, Walter D. The darker side of western modernity: Global futures, decolonial options. Durham: Duke University Press, 2011.
MINISTÉRIO PÚBLICO DO ESTADO DO AMAZONAS. MP-AM atua contra abandono escolar no interior do AM. Disponível em: https://www.mpam.mp.br/index.php/slides-noticias/8960-mp-am-atua-contra-abandono-escolar-no-interior-do-am#:~:text=S%C3%A3o%20v%C3%A1rios%20motivos%20que%20levam,dos%20pais%20%2C%20mudan%C3%A7as%20de%20endere%C3%A7o%20%2C. Acesso em: 16 nov. 2024.
OLIVEIRA, Ana Paula Lima Carvalho de; SILVA, Iolete Ribeiro da. Aspectos politicos e sociais na pesquisa com crianças de educação ribeirinha de Manaus. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, v. 2, n. 2, p. 31–43, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/3800. Acesso em: 10 novembro de 2024
ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris: ONU, 1948. Disponível em: https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights. Acesso em: 13 nov. 2024.
PERES, Alcineis Aicate; OLIVEIRA, Marcos de Jesus; ARAÚJO, Joicilene de Souza. As cores da terra: arte-educação e os saberes do povo Kokama no alto Solimões. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, v. 9, n. 3, p. 1–21, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/14390. Acesso em: 10 de janeiro de 2025.
PESSIN, Erivelton; SILVA, Marizete Andrade. Ensino religioso e narrativas não-hegemônicas: uma análise a partir da educação antirracista e decolonial. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, v. 9, n. 1, p. 1–17, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/12517. Acesso em: 10 de janeiro de 2025.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 227-278.
REPKIN, Vladimir Vladimirovich. Aprendizagem desenvolvimental e atividade de estudo. In: Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin Livro I Série Ensino Desenvolvimental Volume 10 - 2a Edição. 2. ed. Curitiba: Editora CRV, 2020. p. 365–406.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem: texto integral e traduzido do russo Pensamnto e linguagem. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. 7 aulas de L. S. Vigotski: sobre os fundamentos da pedologia. Rio de Janeiro: e-papers, 2018.
YAROSHEVSKI, Mikhail Grigoryevich; GURGUENIDZE, Guro. EPÍLOGO. In: Obras escogidas I: Problemas teóricos y metodológicos de la Psicología. 2. ed. Madrid: Visor, 1997. p. 451–477.