PRAXIS IN TEACHING PRACTICE

EXPERIENCE REPORT IN THE TEACHING INTERSHIP

Authors

  • Sandra Rejane Viana de Almeida Universidade Federal do Amazonas - UFAM https://orcid.org/0000-0001-6324-1694
  • Andrea Celeste Artica Castro Universidade Federal do Amazonas - UFAM
  • Evandro Ghedin Universidade Federal do Amazonas - UFAM

DOI:

https://doi.org/10.29280/rappge.v8i1.12627

Keywords:

Teaching Internship, Initial formation, Teaching Praxis

Abstract

This work aims to describe the experience lived in the Teaching Internship of the doctoral course-PPGE-UFAM in a class of the pedagogy course at the Federal University of Amazonas, based on a documental research in order to substantiate the reflections related to the educational process established in moments of learning and exchanges between teacher-students — a systematic methodology in which the intern's participation took place directly, due to her involvement in the classes. The analysis was carried out based on the interpretation of what was observed in the activities carried out. We conclude that the internship in Higher Education is a tool that provides students with the possible experience to adjust teaching practices, and that perhaps need a confrontation with theory, in order to improve existing knowledge, therefore, a field for research in education.

 

Author Biographies

Sandra Rejane Viana de Almeida, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

   

Andrea Celeste Artica Castro, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Possui graduação em Pedagogia y Ciencias de la Educaciòn - Universidad Nacional Autonoma de Honduras (2020). Mestranda do Programa de Pos Graduação em Educação PPGE-UFAM. 

Evandro Ghedin, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Professor Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Possui Pós-doutorado em Didática pela Faculdade de Educação da USP (2010). É Doutor em Filosofia da Educação pela USP (2004). Mestre em Educação pela UFAM (2000). Especialista em Antropologia da Amazônia pela UFAM. Especialista em Filosofia e Existência pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Graduado em Filosofia pela UCB (1995). Professor Permanente no PPGECEM - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Professor Permanente no PPGE-UFAM. Professor Permanente no PGEDA - Doutorado em Educação na Amazônia - EDUCANORTE. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Didática e Formação de Professores; Metodologia da Pesquisa em Educação; Epistemologia; Educação em ciências; Filosofia da Educação. Atuou na Educação Básica da Rede Pública e Privada por 5 anos. É professor Universitário desde 1997. É autor de diversos livros e artigos científicos na área da Educação.

References

ALVES, Rubem. Entre a ciência e a sapiência: o dilema da educação. Campinas, São Paulo: Papirus, 2003.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 8. Ed. Brasília: Câmara dos deputados, Coordenação de Publicação.

BRASIL. Portaria nº 343 de 17 de março de 2020. Ministério da Educação e do Desporto.

DEWEY, John. Experiência e educação. São Paulo: Nacional, 1976.

DUSSEL, Enrique. Ética comunitária. Petrópolis: Vozes, 1987.

GHEDIN, Evandro. Ensino de filosofia no Ensino Médio. São Paulo: Cortez, 2009.

GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA. Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2012.

GHEDIN, Evandro. HERCULANO, Villian da Costa. Categorias fundamentais para pensar a educação do campo. In: GHEDIN, Evandro. Fundamentos filosóficos à Educação do Campo. Boa Vista: Editora da UFRR, 2016.

GHEDIN, Evandro; PEREIRA, Waldiléia do Socorro Cardoso; COSTA, Lucinete Gadelha da. Educação e ética: uma reflexão à luz do pensamento de Paulo Freire. In: GHEDIN, Evandro. Fundamentos filosóficos à Educação do Campo. Boa Vista: Editora da UFRR, 2016.

GHEDIN, Evandro; SILVA, Neucilene Maria Monteiro. A questão da cientificidade da prática pedagógica escolar com base na filosofia da educação de Anísio Teixeira. In: GHEDIN, Evandro. Fundamentos filosóficos à Educação do Campo. Boa Vista: Editora da UFRR, 2016.

GHEDIN, Evandro; SILVA, William Costa da. A questão da politicidade da prática pedagógica na perspectiva do pensamento de Dermeval Saviani. In: GHEDIN, Evandro. Fundamentos filosóficos à Educação do Campo. Boa Vista: Editora da UFRR, 2016.

GHEDIN, Evandro. Aula ministrada no dia 14 de set de 2022. Plano de Ensino: Filosofia e Educação II, Departamento de Teorias e Fundamentos, Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas, 2022.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2001.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. N. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores co tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógicas. Campinas: Papirus, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio de docência: diferentes concepções. Revista Poíeses Pedagógica. Niterói v.3, n.3 e 4, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufcat.edu.br/poiesis/article/view/10542. Acesso em: 02 de out de 2023.

PINTO, Álvaro Vieira. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, Dermeval. Do senso comum à consciência filosófica. Campinas: Autores Associados, 2004.

SEVERINO, Antonio Joaquim. La filosofia de la educación en Brasil: círculos hermenêuticos. Espacios en Blanco, Serie Indagaciones, nº 14, jun de 2004. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjx--KD0diBAxWMhP0HHZQLBnAQFnoECBkQAQ&url=https%3A%2F%2Fbiblioteca.clacso.edu.ar%2FArgentina%2Funicen%2F20190514045357%2FRevista_Espacios_en_Blanco_N14.pdf&usg=AOvVaw1Oa_ZEg5RldPpubMOCr91j&opi=89978449 .Acesso em: 02 de out de 2023.

Published

2023-12-30

How to Cite

VIANA DE ALMEIDA, S. R.; ARTICA CASTRO, A. C. .; GHEDIN, E. . PRAXIS IN TEACHING PRACTICE: EXPERIENCE REPORT IN THE TEACHING INTERSHIP. Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 1–16, 2023. DOI: 10.29280/rappge.v8i1.12627. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonida/article/view/12627. Acesso em: 17 may. 2024.