On the aesthetic dimension of Memórias de Madame Satã

ON THE AESTHETIC DIMENSION OF MEMÓRIAS DE MADAME SATÃ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29281/rd.v13i26.16389

Keywords:

Madame Satã, Aesthetics, Sensible, Style

Abstract

The aim of this article is to demonstrate how fundamental is the aesthetic dimension for the understanding of Memórias de Madame Satã (1972). Transcribed by Sylvan Paezzo from the narration provided by João Francisco dos Santos, the work can be framed within the tradition of testimonial narratives in Latin America. Focusing on the first part of the book and revisiting the formulations of Coccia (2010), Burke (1969), and Chklovski (1973) (among others), this study aims to identify the formal procedures used in composing the narrative. At the endo f the article, using the formulations of Castagnino (1968), some brief considerations regarding the stylistics of the work are also presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Tokuhara, Universidade Federal de Santa Maria

Graduando no curso de Bacharelado em Letras-Português/Literaturas na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Membro do grupo de pesquisa POÉTICAS TRESLOUCADAS: autoria, representação e trans/identidades na narrativa brasileira (1970-2020)

Anselmo Peres Alós, Universidade Federal de Santa Maria

Anselmo Peres Alós possui Graduação em Letras (2002) e Doutorado em Letras (2007) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É Professor Associado III na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), na cidade de Santa Maria/RS.

References

ALÓS, A. P. Madame Satã e a encenação do feminino: um malandro travestido de vermelho. In: ALÓS, A. P. Leituras a contrapelo da narrativa brasileira: redes intertextuais de gênero, raça e sexualidade. Santa Maria: UFSM, PPGL; [Brasília]: CNPq, 2017, p. 175 – 194.

BELLO, E. A teoria política da propriedade na era moderna: ascensão e crítica do individualismo possessivo. Quaestio Iuris, Rio de Janeiro, vol. 5, n. 1, p. 220 – 241, 2012. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/quaestioiuris/article/view/9867/7729.

BURKE, K. Teoria da forma literária. São Paulo: Cultrix, 1969.

CASTAGNINO. R. Análise literária: introdução metodológica a uma estilística integral. São Paulo: Mestre Jou, 1968.

CHKLOVSKI, V. A arte como procedimento. In: TOLEDO, D. O. (org.). Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1973, p. 39 – 56.

COCCIA, E. A vida sensível. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2010.

EIKHEMBAUM, B. A teoria do “método formal”. In: TOLEDO, D. O. (org.). Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1973, p. 3 – 38.

GREEN, J. N. O Pasquim e Madame Satã, a “rainha” negra da boemia brasileira. Topoi, Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, p. 201 – 221, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/topoi/a/kKNMXYvLP6cZGbVnCgKzqxD/?format=pdf&lang=pt.

LLOSA, M. V. A orgia perpétua: Flaubert e Madame Bovary. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.

PAEZZO, S. SANTOS, J. F. Memórias de Madame Satã. Rio de Janeiro: Lidador, 1972.

REIS, A. C. A experiência estética sob um olhar fenomenológico. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, vol. 65, n. 1, p. 75 – 86, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v63n1/v63n1a09.pdf.

RODRIGUES, G. Madame Satã desconstruindo a cena. Terceira Margem, Rio de Janeiro, n. 24, p. 139 – 160, janeiro/junho 2011. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/10939/7998.

SAAVEDRA, G. A.; SOBOTTKA, E. A. Introdução à teoria do reconhecimento de Axel Honneth. Civitas, Porto Alegre v. 8, n. 1, p. 9 – 18, 2008. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/view/4319/6864.

VÁZQUEZ, A. S. Convite à estética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

Published

2025-07-08

How to Cite

TOKUHARA, L.; PERES ALÓS, A. . On the aesthetic dimension of Memórias de Madame Satã: ON THE AESTHETIC DIMENSION OF MEMÓRIAS DE MADAME SATÃ. Revista Decifrar, Manaus, v. 13, n. 26, p. e262512, 2025. DOI: 10.29281/rd.v13i26.16389. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/16389. Acesso em: 9 jul. 2025.