On the aesthetic dimension of Memórias de Madame Satã
ON THE AESTHETIC DIMENSION OF MEMÓRIAS DE MADAME SATÃ
DOI:
https://doi.org/10.29281/rd.v13i26.16389Keywords:
Madame Satã, Aesthetics, Sensible, StyleAbstract
The aim of this article is to demonstrate how fundamental is the aesthetic dimension for the understanding of Memórias de Madame Satã (1972). Transcribed by Sylvan Paezzo from the narration provided by João Francisco dos Santos, the work can be framed within the tradition of testimonial narratives in Latin America. Focusing on the first part of the book and revisiting the formulations of Coccia (2010), Burke (1969), and Chklovski (1973) (among others), this study aims to identify the formal procedures used in composing the narrative. At the endo f the article, using the formulations of Castagnino (1968), some brief considerations regarding the stylistics of the work are also presented.
Downloads
References
ALÓS, A. P. Madame Satã e a encenação do feminino: um malandro travestido de vermelho. In: ALÓS, A. P. Leituras a contrapelo da narrativa brasileira: redes intertextuais de gênero, raça e sexualidade. Santa Maria: UFSM, PPGL; [Brasília]: CNPq, 2017, p. 175 – 194.
BELLO, E. A teoria política da propriedade na era moderna: ascensão e crítica do individualismo possessivo. Quaestio Iuris, Rio de Janeiro, vol. 5, n. 1, p. 220 – 241, 2012. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/quaestioiuris/article/view/9867/7729.
BURKE, K. Teoria da forma literária. São Paulo: Cultrix, 1969.
CASTAGNINO. R. Análise literária: introdução metodológica a uma estilística integral. São Paulo: Mestre Jou, 1968.
CHKLOVSKI, V. A arte como procedimento. In: TOLEDO, D. O. (org.). Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1973, p. 39 – 56.
COCCIA, E. A vida sensível. Florianópolis: Cultura e Barbárie, 2010.
EIKHEMBAUM, B. A teoria do “método formal”. In: TOLEDO, D. O. (org.). Teoria da literatura: formalistas russos. Porto Alegre: Globo, 1973, p. 3 – 38.
GREEN, J. N. O Pasquim e Madame Satã, a “rainha” negra da boemia brasileira. Topoi, Rio de Janeiro, v. 4, n. 7, p. 201 – 221, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/topoi/a/kKNMXYvLP6cZGbVnCgKzqxD/?format=pdf&lang=pt.
LLOSA, M. V. A orgia perpétua: Flaubert e Madame Bovary. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1979.
PAEZZO, S. SANTOS, J. F. Memórias de Madame Satã. Rio de Janeiro: Lidador, 1972.
REIS, A. C. A experiência estética sob um olhar fenomenológico. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, vol. 65, n. 1, p. 75 – 86, 2011. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/arbp/v63n1/v63n1a09.pdf.
RODRIGUES, G. Madame Satã desconstruindo a cena. Terceira Margem, Rio de Janeiro, n. 24, p. 139 – 160, janeiro/junho 2011. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/tm/article/view/10939/7998.
SAAVEDRA, G. A.; SOBOTTKA, E. A. Introdução à teoria do reconhecimento de Axel Honneth. Civitas, Porto Alegre v. 8, n. 1, p. 9 – 18, 2008. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/view/4319/6864.
VÁZQUEZ, A. S. Convite à estética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucas Tokuhara, Anselmo Peres Alós

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos desta revista obedecem a licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).