EDUCATION AS A MECHANISM FOR THE POLITICAL ORGANIZATION OF FISHERMEN COLONY OF FISHERMEN IN AUTAZES-AM 07.

Authors

  • Liliane Lacerda Fleuri Centro Universitário do Norte

Keywords:

Education. Political Organization. Fishermen.

Abstract

Education as a mechanism for the political organization of fishermen of the AM-07 Fishermen's Colony in Autazes-AM, is a significant debate to understand the political action of fishermen in the Amazon. To that end, the objectives were to study education as an instrumentality for the political organization of fishermen, considering that the history of the political organization of fishermen that marks the struggle for the right to use fishing resources and access to social goods and services. In addition, to characterize the educational profile of the fishermen of the colony AM-07, in the search to identify if the educational formation contributes to the strengthening of the political organization. Thus, the study was developed through bibliographical, documentary and field research, in which the data collected from a critical perspective were analyzed. With this, fishermen find in the political organization a strategy of accessing fishery resources, as it was identified through research, that education is presented as a strengthening of the political organization of the fishermen of the municipality, since it influences this process , especially in the dialogue with the public power and in the spaces of decision-making.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, M. G. Educação e exclusão da cidadania. In: BUFFA, E. et al. Educação e cidadania. Quem educa o cidadão? 5. ed. São Paulo: Cortez, 1995. p. 31-80.
BEHRING, E. R.; BOSCHETTI, I. Política Social: fundamentos e história. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
BOGO, A. (Org.). Teoria da Organização Política: escritos de Engels – Marx –Lênin – Rosa – Mão. São Paulo: Expressão Popular, 2005.
BRASIL, MEC. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. 2013.
CALDART, R. S. Pedagogia do movimento sem-terra. São Paulo: Expressão Popular, 2004.
CAMPOS, A. J. T. Movimentos sociais de pescadores da Amazônia. In: FURTADO, L.; LEITÃO, W.; MELLO, A. F. Povos da
Águas: realidade e perspectiva na Amazônia (Org.). Belém: Museu Paraense Emílio Goeldi.
CHAVES, M. P. S. R. As condições de Vida e de Uso dos Recursos pelos moradores do Parque Nacional do Jaú. In: Janelas para a Biodiversidade no Parque Nacional do Jaú: uma estratégia para o estudo da biodiversidade na Amazônia. FVA, Manaus, 2004. p. 63 a 78.
DEMO, P. Pobreza Política: 6. ed. Campinas/SP: Coleção Polêmicas do nosso tempo; v.27, 2001.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade, 1966.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GARCIA, R. L. A busca da coerência: reflexões sobre a produção do GT Educação Popular. Revista Brasileira de Educação – ANPED. Set/Out/Nov/Dez 2001 Nº 18.
GOHN, M. G.. Educação não-formal e cultura política: Impactos sobre o associativismo de terceiro setor. 3.ed- São Paulo, Cortez, 2005.
LIBANEO, J. C. Buscando a qualidade social do ensino. In: Organização e Gestão da Escola : Teoria e Prática. Goiânia: Editora Alternativa, 2001. (p. 53 – 60).
MELLO, A. F. de. Movimentos sociais na pesca. In: Boletim Museu Paraense Emílio Goeldi. Antropologia. v. 11, n. 1, junho. 1995 (p. 19-39).
MÉSZÁROS, I. Educação para além do Capital. Tradução Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Bomtempo, 2008.
OLIVEIRA, M. F. G. A organização política dos pescadores ribeirinhos da comunidade de Tauarú-Taabatinga. Dissertação. Universidade Federal do Amazonas, 2007.
PIMENTA, L. F. M. Por uma nova Educação Rural voltada ao Desenvolvimento Regional Sustentável. 2002. Disponível em: <http://www.cndrs.org.br/documentos_forum/ 2002/07/nova_edcucacao_rural.doc>. Acesso em: 17/04/2017.
RAMPAZO, L. Metodologia científica: para alunos dos cursos de graduação e pós-graduação. 3. ed. São Paulo: Loyola,2005. P. 17-27.
RIBEIRO, M. Educação para a cidadania: questão colocada pelos movimentos sociais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 2, p. 113-128, jul./dez., 2002.
SARLET, I. W. Dignidade da Pessoa Humana e os Direitos Fundamentais na Constituição Federal de 1988. 7. ed., Porto Alegre: Livraria do advogado, 2009.
SACHS, Ignacy. Desenvolvimento sustentável, bio-industrialização descentralizada e novas configurações rural-urbanas: os casos da Índia e do Brasil. IN: Gestão de Recursos Renováveis e Desenvolvimento: novos desafios para a pesquisa ambiental. 3. ed. Cortez: São Paulo, 2002. p.115 a 146.
SOUSA JUNIOR, J. Marx e a crítica da educação: da expansão liberal democrática à crise regressivo-destrutivo do capital. A parecida, SP: Ideias & Letras, 2010.

Published

2019-01-14

How to Cite

Fleuri, L. L. (2019). EDUCATION AS A MECHANISM FOR THE POLITICAL ORGANIZATION OF FISHERMEN COLONY OF FISHERMEN IN AUTAZES-AM 07. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 1(2), 229–244. Retrieved from //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/4205