TEACHERS KNOW LEDGE ABOUT THE LEARNING OF WRITTEN LANGUAGE

Authors

  • Gabriele Cristina Albuquerque FMU Centro Universitário
  • Renata Calixto Oliveira FMU Centro Universitário

Keywords:

written language. Learning. Speech-language pathology, lenguaje, aprendizaje, desarrollo y terapia del lenguaje escrito.

Abstract

Learning is a process of building of the knowledge, it happens when the brain reacts to the environment stimulus, performing the synapses and / or making them more intense. To know the neurodevelopment helps the educator to consider the biological basis and the neurofunctional mechanisms in the use of pedagogical theories and practices, getting the best potential from your student. The objective of this study was to characterize the knowledge of primary school educators about the neurobiological process of acquisition of reading and writing and to verify the effectiveness of the speech-language therapy guidance with them. The data collection was done through the application of a questionnaire in 31 Teacher from Elementary School 1, located in the cities of Ferraz de Vasconcelos and Mauá, with the objective of extracting the previous knowledge of the teachers about this subject. In the week after the data collection, an explanatory leaflet about the theme was delivered and, the same questionnaire was reapplied to the teachers who had received the leaflet in order to verify the speech-language pathology effect in the researched situation. This is an experimental study that was submitted to the Research Ethics Committee and all the participants has signed a consent term of their own free will. The results indicated that teachers have little knowledge about the acquisition of written language and have doubts about the difference between disorders and learning difficulties. In addition, it was figure out the effectiveness of the speech-language guidance to improve the comprehension of the teachers researched about the learning problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriele Cristina Albuquerque, FMU Centro Universitário

Fonoaudióloga pela Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU). E-mail: gabriele_silva@hotmail.com.br

Renata Calixto Oliveira, FMU Centro Universitário

Fonoaudióloga pela Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU). E-mail: recalixto.musica@gmail.com

References

CAMPOS, A. L. Primeira infância: um olhar desde a neuroeducação. OEA-Uruguai, p.8, 2010. Disponível em: <http://iin.oea.org/pdf-iin/RH/primera-infancia-por.pdf>. Acesso em: 19 out. 2016.
CAMPOS, F. R. et al. Alterações da linguagem oral no nível fonológico/fonético em crianças de 4 a 6 anos residentes em Belo Horizonte. Rev. CEFAC, São Paulo, v. 16, n. 4, p. 1151-1160, 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462014000401151&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 19 out. 2016.
CARVALHO, F. B; CRENITTE, P. A. P.; CIASCA, S. M. Distúrbios de aprendizagem na visão do professor. Rev. psicopedagogia, v. 24, n. 75, p. 229-239, 2007. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862007000300003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 14 out. 2016.
CARVALHO, F. A. H. Neurociências e educação: uma articulação necessária na formação docente. Trab. educ. saúde (Online), Rio de Janeiro, v. 8, n. 3, p. 537-550, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462010000300012&lng=en&nrm=iso>.Acesso em: 19 out. 2016.
COMITÊ CIENTÍFICO DO NÚCLEO CIÊNCIA PELA INFÂNCIA. Estudo nº 1: O Impacto do Desenvolvimento na Primeira Infância sobre a Aprendizagem. 2014. Disponível em: <http://www.fmcsv.org.br/pt-br/acervo-digital/Paginas/o-impacto-no-desenvolvimento-da-primeira-infancia-sobre-a-aprendizagem.aspx>. Acesso em: 30 set. 2016.
COSENZA, R. M.; GUERRA, L. B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre. Artmed, 2011.
ESPANHA, C. TDAH – transtorno do déficit de atenção/hiperatividade: o que é? Como lidar? Rev. Sinpro-Rio, p. 35-42, 2010. Disponível em: <http://www.sinpro-rio.org.br/atualidades/publicacoes-revista-do-sinpro.php>. Acesso em: 25 mar. 2016.
FARIAS, P. A. M.; MARTIN, A. L. A. R.; CRISTO, C. S. Aprendizagem Ativa na Educação em Saúde: Percurso Histórico e Aplicações. Rev. Brasileira de educação médica, Rio de Janeiro, v. 39, n. 1, p. 143-150, 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022015000100143&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 15 out. 2016.
FRANÇA, P. L. A importância da neurociência na aprendizagem escolar. Monografia apresentada à Faculdade Cândido Mendes. Rio de Janeiro, 2011. Acesso em: <http://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/C205839.pdf>. Acesso em: 30 abr. 2016.
GOULART, B. N. G; CHIARI, B. M. Comunicação humana e saúde da criança: reflexão sobre promoção da saúde na infância e prevenção de distúrbios fonoaudiológicos. Rev. CEFAC, v. 14, n. 4, p. 691-696, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000400012&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 06 out. 2016.
LIMA, S. E. Escrita para todos: a aplicação da neurociência na docência e na aprendizagem. Caderno do CEPAOS 1, p. 3-11, 2013. Disponível em: http://elvirasouzalima.blogspot.com.br/2013/01/elvira-souza-lima-escrita-para-todos.html>. Acesso em: 06 abr. 2016.
MOUSINHO, R. Problemas na leitura e na escrita e dislexia. Rev. Sinpro-Rio, p. 9-16, maio, 2010. Disponível em: <http://www.sinpro-rio.org.br/atualidades/publicacoes-revista-do-sinpro.php>. Acesso em: 25 mar. 2016.
NEVES, P. C. A.; BATIGÁLIA, F. Diferenciação diagnóstica entre distúrbio e dificuldade de aprendizagem em crianças de 7 a 9 anos: revisão de literatura. Rev. Arquivos de Ciências da Saúde,v. 18, n. 2,p. 77-80,2011. Disponível em: <http://repositorio-racs.famerp.br/racs_ol/vol-18-2/IDT%203%20-%20abr-junh%202011.pdf>. Acesso em: 16 out. 2016.
OLIVEIRA, G. G. Neurociências e os processos educativos: um saber necessário na formação de professores. Educação Unisinos, v.18, n. 1, p. 13-24, 2014. Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2014.181.02>. Acesso em: 28 jul. 2016.
OLIVEIRA, J. P. et al. Concepções de professores sobre a temática das chamadas dificuldades de aprendizagem. Rev. bras. educ. espec., Marília, v. 18, n. 1, p. 93-112, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382012000100007&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 30 set. 2017.
OLIVEIRA, J. P.; NATAL, R. M. P. A linguagem escrita na perspectiva de educadores: subsídios para propostas de assessoria fonoaudiológica escolar. Rev. CEFAC, São Paulo, v. 14, n. 6, p. 1036-1046, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-18462012000600004&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 30 set. 2017.
ROCHA, M. A. M. et al. Dislexia: atitudes de inclusão. Rev. Psicopedagogia, p. 242-53, 2009. Disponível em: <http://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-595116>. Acesso em: 28 jul. 2016.
SANTOS, F. H. et al. Recomendações para professores sobre o “Transtorno da matemática”. Rev. Sinpro-Rio, p. 19-30, 2010. Disponível em: <http://www.sinpro-rio.org.br/atualidades/publicacoes-revista-do-sinpro.php>. Acesso em:25 mar. 2016.
STEFANINI, M. C. B.; CRUZ, S. A. B. Dificuldades de aprendizagem e suas causas: o olhar do professor de 1ª a 4ª séries do ensino fundamental. Rev. Educação, v. 29, n. 58, p. 85-105, 2006. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/436/332>. Acesso em: 25 mar. 2016.
SUEHIRO, A. C. B.; MAGALHAES, M. M. S. Relação entre medidas de Avaliação da Linguagem Escrita em estudantes do Ensino Fundamental. Psico-USF, v. 19, n. 3, p. 489-498, 2014.Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141382712014000300012&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 29 set. 2016.

Published

2019-01-14

How to Cite

Albuquerque, G. C., & Oliveira, R. C. (2019). TEACHERS KNOW LEDGE ABOUT THE LEARNING OF WRITTEN LANGUAGE. Jornal Research and Practice on Inclusive Education, 1(2), 214–228. Retrieved from //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/educacaoInclusiva/article/view/4195