“UMA EXPERIÊNCIA DE ARREPIAR”: O PODCAST COMO FERRAMENTA PARA APROXIMAÇÃO À LEITURA LITERÁRIA E À PRODUÇÃO DE TEXTOS

"A SPINE-CHILLING EXPERIENCE": PODCAST AS A TOOL FOR APPROACHING LITERARY READING AND TEXT PRODUCTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29281/rd.v13i26.16368

Keywords:

podcast; literature teaching, new media, horror literature.

Abstract

This paper aims to reflect on the importance of integrating digital technologies into the process of fostering readers in today's context. Technological advancements have brought significant changes to our relationship with books, which are now also influenced by the immediacy of modern times, characterized by short videos circulated through various social media platforms. Given this scenario, it is understood as necessary to implement these tools in the school environment, starting from the understanding that they can play an important role in strengthening and engaging students in literary reading. To this end, the experiences reported by second-year high school students are investigated based on a group activity that proposed the creation of podcasts, drawing on Gothic tales from the Romantic literature movement, in Portuguese language and Brazilian literature classes. The students' feedback showed that the environment created, combining literary texts with the use of technology, promoted autonomy, bolstered self-confidence, fostered creativity, and encouraged collaboration among peers, enabling them to take on a leading role by producing content after the readings done in class. The theoretical reflections proposed here draw on the contributions of scholars who reflect on both the use of technology in the school environment and the importance of literary reading and its social role.

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Author Biographies

Ariane Avila Neto de Farias, Instituto Federal Farroupilha

Doutora em Letras, com ênfase em História da Literatura, pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Possui graduação em Letras, com habilitação em português, inglês e suas respectivas literaturas, pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) e mestrado em Letras, com ênfase em Literatura Comparada, pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atualmente, é professora de português e inglês no Instituto Federal Farroupilha, campus Frederico Westphalen; atua também como Coordenadora de Ações Afirmativas (CAA) do campus. Suas áreas de interesse incluem: literatura brasileira contemporânea, crítica feminista, história da literatura, estudos de gênero, literatura escrita por mulheres.

Anderson Martins Pereira, Instituto Federal Farroupilha

Doutor em Letras com ênfase em Estudos Literários, na linha de Sociedade, (inter)textos literários e tradução nas Literaturas Estrangeiras Modernas, na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), tendo sido bolsista CAPES. Possui graduação em Licenciatura em letras -Português/ Inglês - pela Universidade Federal do Pampa (2012) e especialização em Linguagem e Docência (2014), pela mesma instituição. Mestre em letras com área de concentração em literatura comparada na Universidade Federal de Pelotas (UFPel), período no qual foi, também, bolsista CAPES. Atualmente, é professor de português e inglês no Instituto Federal Farroupilha( IFFAR), campus Alegrete. Atua também como tutor a distância do curso de Letras - habilitação português e respectivas literaturas - da Universidade aberta do Brasil (UAB), vinculada à universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Está, particularmente, interessado nos seguintes temas: Utopia, Distopia, transumanidade e pós-humanidade.

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Published

2025-07-02

How to Cite

AVILA NETO DE FARIAS, A.; MARTINS PEREIRA, A. “UMA EXPERIÊNCIA DE ARREPIAR”: O PODCAST COMO FERRAMENTA PARA APROXIMAÇÃO À LEITURA LITERÁRIA E À PRODUÇÃO DE TEXTOS: "A SPINE-CHILLING EXPERIENCE": PODCAST AS A TOOL FOR APPROACHING LITERARY READING AND TEXT PRODUCTION. Revista Decifrar, Manaus, v. 13, n. 26, p. e262506, 2025. DOI: 10.29281/rd.v13i26.16368. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/Decifrar/article/view/16368. Acesso em: 3 jul. 2025.