“UMA EXPERIÊNCIA DE ARREPIAR”: O PODCAST COMO FERRAMENTA PARA APROXIMAÇÃO À LEITURA LITERÁRIA E À PRODUÇÃO DE TEXTOS
"A SPINE-CHILLING EXPERIENCE": PODCAST AS A TOOL FOR APPROACHING LITERARY READING AND TEXT PRODUCTION
DOI:
https://doi.org/10.29281/rd.v13i26.16368Keywords:
podcast; literature teaching, new media, horror literature.Abstract
This paper aims to reflect on the importance of integrating digital technologies into the process of fostering readers in today's context. Technological advancements have brought significant changes to our relationship with books, which are now also influenced by the immediacy of modern times, characterized by short videos circulated through various social media platforms. Given this scenario, it is understood as necessary to implement these tools in the school environment, starting from the understanding that they can play an important role in strengthening and engaging students in literary reading. To this end, the experiences reported by second-year high school students are investigated based on a group activity that proposed the creation of podcasts, drawing on Gothic tales from the Romantic literature movement, in Portuguese language and Brazilian literature classes. The students' feedback showed that the environment created, combining literary texts with the use of technology, promoted autonomy, bolstered self-confidence, fostered creativity, and encouraged collaboration among peers, enabling them to take on a leading role by producing content after the readings done in class. The theoretical reflections proposed here draw on the contributions of scholars who reflect on both the use of technology in the school environment and the importance of literary reading and its social role.
Downloads
References
ALMEIDA, E. B; VALENTE, J. A. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem fronteiras, v. 12, p. 57-82, 2012.
BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: A teoria do romance. Trad. Aurora Fornoniet al. 4ª ed. São Paulo: UNESP, 1998[1975].
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BOSCH, Holger. Histórias sinistras: Mistério. Tradução de Guilherme Duque. Galápagos/ Moses: São Paulo, 2017.
CANDIDO, A. “O direito à literatura”. In: Vários escritos: Edição revista e ampliada. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática.São Paulo: Contexto, 2016.
ALUNOS DA TURMA A, . Diário reflexivo discente. 2 out 2023. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1GGPlOMdu_VgZTOD87iw0hauDqS_rGAnd8SEkitGq8U/edit?usp=sharing. Acesso em: 09 jun 2024.
DEWEY, J. Experiência e Educação. 3 ed. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1979.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 42 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; ROSING, Tania M. K. Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.
COUTO, Francisca Alves de Medeiros. Experiências com as tecnologias digitais e a aprendizagem baseada em projetos: o podcast como recurso de incentivo à formação de leitores. / Francisca Alves de Medeiros Couto. - Pau dos Ferros, 2020.
HERMANN, N.. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre educação ético-estética, de, Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.
HERNÁNDEZ, Fernando. Repensar a função da escola a partir dos projetos de trabalho. Pátio, São Paulo, n. 6, p. 27-31, 1998.
GODMAN, Thomas. "The Impact of Podcasts in Education". Pop Culture Intersections, Santa Clara, Vol. 29 No.1, p. 1–17, 2018. Disponível em em: <https://scholarcommons.scu.edu/engl_176/29> . Acesso em: 07 jun 2024.
GOULART, Cecília. Letramento e Novas Tecnologias: questões para a prática pedagógica. In: COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (Orgs.) Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
GRUPO 1. O anjo vingativo. Disponível em: <https://open.spotify.com/episode/22G2YoqgYbVwHfPBLmakRP?si=333ae7c91e90470>. Acesso em 09 jun. 2024.
GRUPO 5. A perseguição. Disponível em: <https://open.spotify.com/episode/26lSOHZiAGyQ3evBwj65QF?si=5257f6536a8f4f87>. Acesso em 09 jun. 2024.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e à distância. 9 ed. Campinas: Papirus, 2012.
MICCOLI, Laura. Pesquisa experiencial em contextos de aprendizagem: uma abordagem em evolução. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014.
MORAN, José. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, J. M.; BEHRENS, M. A.; MASETTO, M. T. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21 ed. Campinas: Papirus, 2013, p. 11-65.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
POE, Edgar Allan. Poemas e ensaios. 3.ed.rev. Tradução de Oscar Mendes e Milton Amado. São Paulo: Globo, 1999[1843].
PRADO, M. E. B. B. Pedagogia de projetos: fundamentos e implicações. In: ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, José. (Org.). Integração das tecnologias na educação. Brasília: Ministério da Educação/SEED/TV Escola/Salto para o Futuro, 2005, p. 12-17. Disponível em: <http://www.tvebrasil.com.br/salto>. Acesso em: 31 mai. 2024.
QUESTIONÁRIOS DOS ALUNOS DA TURMA 2B,.Questionário das leituras da turma de segundo ano. 08 out 2023. Disponível em: <https://docs.google.com/forms/d/1d8X40iX_QmiXa 62dVV8UcwK_WOSQbf
EdRruhIWltcc/edit#responses>. Acesso em: 09 jun 2024.
SANTAELLA, Lucia. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.
SOARES, Magda. “Leitura e democracia cultural.” In: PAIVA, A; Martins, A. A.; PAULINO, G; VERSIANI, Z. (Org.). Democratizando a leitura: pesquisa e prática. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
OF US The last [Seriado]. Direção: Ali Abbasi, Craig Mazin, Jasmila Zbanic, Kantemir Balagov, Neil Druckmann, Peter Hoar. Produção: Chris Salvaterra. Estados Unidos: HBO, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ariane Avila Neto de Farias, Anderson Martins Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Todos os artigos desta revista obedecem a licença Creative Commons - Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).