Interseccionalidade e lutas por direitos nas trajetórias das atrizes negras, Ruth de Souza, Léa Garcia e Zezé Motta, (1940-1960)

Authors

  • Júlio Cláudio da Silva

DOI:

https://doi.org/10.38047/rct.v14.FC.2022.dg3.p.1.29

Keywords:

Interseccionalidade, atrizes negras, estigmas raciais

Abstract

The political struggle of a specific segment, black women, within a professional category, the performing arts, in the present time, can refer us to their protagonists and the historicity of their existences. Therefore, how do historical investigations of the performances of black actresses allow us to identify the intersection of the variables race, gender, and class, in addition to generation, in Brazilian social relations? Or yet, how could a historical past and intersectionality feed back social and professional stigmas in the Post-Abolition period? This article aims to indicate some possibilities of interpretation and historical problematization about the trajectories of black women in the Post-Abolition period, guided by categories such as intersectionality and generation. Considering the historical role of actresses Ruth de Souza, Léa Garcia, and Zezé Motta and their pioneering spirit in creating space for themes and professional performance in the second half of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMADA, Sandra, 1964 – Damas Negras: sucesso, lutas, discriminação: Chica Xavier, Léa Garcia, Ruth de Souza, Zezé Motta/ Sandra Almada Rio de Janeiro: Mauad, 1995.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o Encontro de Especialistas em Aspectos da Discriminação Racial Relativos ao Gênero. Revista Estudos Feministas. Ano 10 (1). Florianópolis, 2002.

JESUS, Maria Ângela. Ruth de Souza: a estrela negra. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2004.

MORAIS, Eneida Costa de. Ao som de atabaques e tambores. Diário Carioca, [Rio de Janeiro], 31 ago. 1952. Teatro. 1 recorte de jornal. Coleção Abdias Nascimento.

MURAT, Rodrigo. Zezé Motta muito prazer, Imprensa Oficia, São Paulo, 2005.

POLLAK, Michel. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v.5, n.10, 1992.

Sem Autor, “RAPSÓDIA NEGRA”, nova atração do Acapulco. Ultima Hora, [s. l.], 25 jul. 1952. Coleção Abdias Nascimento IPEAFRO-RJ/GEHA/UEA.

SILVA, Julio Claudio da, "Narrativas de si, narrativas sobre uma estrela de Orfeu do Carnaval (1950-1960)" In. Bárbara Rebeka Gomes de Lira e Michele Pires Lima (Orgs), Nas malhas da história: relações de gênero, trabalho e lutas sociais no Brasil.1ª ed.Curitiba: CRV, 2021.

SILVA, Julio Claudio da, “Léa Garcia, narrativas sobre uma dama negra do teatro e cinema 1952-1957”. In. Histórias de mulheres negras no pós-abolição, Revista Canoa do Tempo, v. 11, p. 1-5, 2019.

SILVA, Julio Claudio da, ROCHA & SANTOS, Joceneide Cunha dos, "A vida imita a arte: relações raciais e de gênero na história de uma filha do vento". In: SILVA, Julio Claudio da, ROCHA, João Marinho da, SANTOS, Joceneide Cunha dos (Org.). Ensino de história e cultura Afro-Brasileira desafios e perspectivas na Amazônia. 1ªed.Manaus: Editora da UEA, 2019.

SILVA, Júlio Cláudio da. Um estrela negra no teatro brasileiro: relações raciais e de gênero nas memórias de Ruth de Souza. (1945-1952). UEA Edições, Manaus. 2017.

SILVA, Julio Claudio da. Ruth de Souza entre raça e gênero: reflexões sobre a trajetória de uma Dama negra, (1921-1954). Em tempo de História (digital), v. 25, p. 104-118, 2014.

SIRINELLI, Jean-François. A geração. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaina (Orgs.) Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: FGV, 1996.

Published

2022-12-19

How to Cite

Silva, J. C. da. (2022). Interseccionalidade e lutas por direitos nas trajetórias das atrizes negras, Ruth de Souza, Léa Garcia e Zezé Motta, (1940-1960) . Canoa Do Tempo, 14, 1–29. https://doi.org/10.38047/rct.v14.FC.2022.dg3.p.1.29

Issue

Section

Gender relations: themes, problems and perspectives

Most read articles by the same author(s)