Indigenous intercultural pedagogy through the classroom teaching system with technological mediation

paths, possibilities and challenges in indigenous higher education

Authors

  • Maria Auxiliadora Coelho Pinto Universidade Estadual do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.69696/somanlu.v22i2.11066

Keywords:

Training of indigenous teachers, Indigenous Teaching, Intercultural Pedagogy

Abstract

It is intended to discuss the training of indigenous teachers that took place through the face-to-face teaching system, the functioning and use of technology in the Platform of the University of the State of Amazonas at the center of the Center for Higher Studies of Tabatinga-CESTB/UEA. The research approaches the Indigenous Teaching Training Program-PROIND in the viability of the Intercultural Pedagogy Course promoting the path for the higher education of these indigenous people in the Indigenous Intercultural Licentiate-PROIND, the teaching strategy in this context presented many challenges to the indigenous people from the perspective of use of technologies in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas/Ministério da Educação, Secretaria Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 2002.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1997.

DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. 8ª edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

INTERNET PROTOCOLO TELEVISION. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/IPTV Acesso em: 08 de maio 2013. KENSKI, V. M. A Integração das Tecnologias na Educação. São Paulo: SENAC, 2007.

MELIÀ, Bartomeu. Educação indígena e alfabetização. São Paulo: Loyola, 1979.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya, revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 8. Ed. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO, 2003.

UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS. Caderno 1-UEA. O uso da tecnologia na Plataforma da UEA Indígenas. Manaus: UEA Edição UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS. PROFORMAR, Educação indígena Manaus: UEA Edição, 2007.

Published

2022-10-24

How to Cite

PINTO, M. A. C. Indigenous intercultural pedagogy through the classroom teaching system with technological mediation: paths, possibilities and challenges in indigenous higher education. Somanlu: Journal of Amazonian Studies, Manaus, v. 22, n. 2, p. 94–112, 2022. DOI: 10.69696/somanlu.v22i2.11066. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/somanlu/article/view/11066. Acesso em: 2 jul. 2025.