Indigenous intercultural pedagogy through the classroom teaching system with technological mediation
paths, possibilities and challenges in indigenous higher education
DOI:
https://doi.org/10.69696/somanlu.v22i2.11066Keywords:
Training of indigenous teachers, Indigenous Teaching, Intercultural PedagogyAbstract
It is intended to discuss the training of indigenous teachers that took place through the face-to-face teaching system, the functioning and use of technology in the Platform of the University of the State of Amazonas at the center of the Center for Higher Studies of Tabatinga-CESTB/UEA. The research approaches the Indigenous Teaching Training Program-PROIND in the viability of the Intercultural Pedagogy Course promoting the path for the higher education of these indigenous people in the Indigenous Intercultural Licentiate-PROIND, the teaching strategy in this context presented many challenges to the indigenous people from the perspective of use of technologies in the educational field.
Downloads
References
BRASIL. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas/Ministério da Educação, Secretaria Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 2002.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1997.
DEMO, Pedro. Desafios modernos da educação. 8ª edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.
INTERNET PROTOCOLO TELEVISION. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/IPTV Acesso em: 08 de maio 2013. KENSKI, V. M. A Integração das Tecnologias na Educação. São Paulo: SENAC, 2007.
MELIÀ, Bartomeu. Educação indígena e alfabetização. São Paulo: Loyola, 1979.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya, revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 8. Ed. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO, 2003.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS. Caderno 1-UEA. O uso da tecnologia na Plataforma da UEA Indígenas. Manaus: UEA Edição UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS. PROFORMAR, Educação indígena Manaus: UEA Edição, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos faz uso de licença Creative Commons de atribuição (CC BY 4.0)