Sustainability

Authors

  • Marilene Corrêa da Silva Freitas Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.29327/233099.20.2-1

Keywords:

Sustainability, Risk Society, Education

Abstract

The theme of sustainability lies at the heart of humanity’s concern for the future. The risk society, a synthesis of human production of diffuse power within a planetary world order, laid the foundations of uncertainty, sharpened the contradictory dialectic between trust and distrust toward knowledge, weakened the conviction that human reason could control the historical mechanisms of evolution, and that science could identify and intervene in all the causal mechanisms sustaining life—especially human life on Earth. The spirit of the emerging culture of the risk society challenges utopias, creeds, paradigms, epistemes; it transforms expectations of building well-being, fraternity, and abundance into fragile probabilities of achievement. Old and new specters recreate myths of returning to paradise under banners of communitarianism, frugality, simplicity. Old orders of domination rely on strategies of confrontation that intensify irrationality and accelerate the likelihood of war.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECK, Ulrich. La societé du risque. Sur la voie d´une autre modernité. Champs, essais, Paris, Flammarion, 2008.

BOEIRA, Ségio Luiz. Ambiente e Sociedade, n. 10, semestre 1, 2002.

BRUNEL, Sylvie. Le Dévelpppement Durable. 2004, pp.55-57)Paris, PUF, 5º edition , 2012.

BRAUDEL, Fernand. Et les métamorphoses du temps et de l’espace : Le concept de géohistoire dans La Méditerranée et le monde méditerranéenàl’époquedePhilippeII (1949 et 1966).

CURI Denise, GRANDISOLI Edson e TELLES Rosiani Telles. Educação para Sustentabilidade. O Aprendiz. https://portal.aprendiz.uol.com.br/arquivo/2011/09/27/educacao-esustentabilidade/ . Acesso em 15/01/2020.

HOLLAND, Alan. Substitutability: Or, Why Strong Sustainability is Weak and Absurdly Strong Sustainability is Not Absurd. In: Foster, John (ed). Valuing Nature? Economics, Ethics and Environment. London: Routledge, p. 119-133,1997.

HUCKLE, J. & S. STERLING . Education for Sustainability, Citizenship through Secondary Geography, Routledge/Falmer, 2001.

KONDER, Leandro. A Revanche da Dialética. Campinas/ SP, 1988.

LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade,racionalidade, complexidade, poder. 2. ed. Petropolis: Vozes, 200.

___________________ Epistemologia ambiental. São Paulo: Cortez Editora, 2001.

LENZI, Cristiano Luis. A Sociologia Sob o Signo Ecológico: Um Estudo Sobre Modernização Ecológica, Desenvolvimento Sustentável e a Teoria da Sociedade de Risco. Tese de Doutorado. Campinas, UNICAMP, 2003.

LENZI, Cristiano Luis. A Sociologia Sob o Signo Ecológico : Um Estudo Sobre Modernização Ecológica, Desenvolvimento Sustentável e a Teoria da Sociedade de Risco. Campinas, 2003.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetórias e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2004.

MORIN, Edgar; KERN, Anne Brigitte. Terra-Patria. Portto Alegre,Editora Sulina, 2º edição, 1995 .

PIRES, Cecilia Maria Pinto; PAFFARINI, Jacopo; CELLA, José Renato Gaziero. Direito, Democracia e Sustentabilidade (Orgs) Programa de Pós graduação em Direito Stricto Senso/ IMED, 2017; pp. 53-58.

SCHNAPPER, Dominique. La compréhension sociologique. 3° edition mise à jour. Paris, PUF, 2012.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos .Educação e sustentabilidade: relações possíveis. Olhar de professor, Ponta Grossa, 14 (2): 293-308, 2011.

WOSTER, Donald. "Doing mvi,onmental history", José Augusto Drummond exl'lido de Donald Woster, ed., Tlhe ends off the. Earth -pespectives on modern environmental history (Cambridge, Cambridge ,University Press, 1988).

YOURCENAR, Marguerite. Les Yeux ouverts. (entretiens avec Matthieu Galey)Éd. Du Centurion, 1980. Op. cit. Brunel, 2012, p. 3.

Published

2020-12-02

How to Cite

FREITAS, M. C. da S. Sustainability. Somanlu: Journal of Amazonian Studies, Manaus, v. 20, n. 2, p. 7–25, 2020. DOI: 10.29327/233099.20.2-1. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/somanlu/article/view/8453. Acesso em: 12 oct. 2025.