The Boi-Bumbá Festival in Parintins
Tradition and Cultural Identity
DOI:
https://doi.org/10.29327/233099.2.1-2Keywords:
popular culture, tradition, modernity and regional identityAbstract
The article develops the thesis that attractive power of “boi” from Parintins does not come only from apotheosis and such a great form of its performance, but also from cultural ethos of its dancers. What makes it a suitable work is a sense between tradition and innovation, which involves comprehension of historical and cultural process that comes into the cultural identity.
Downloads
References
CANCLINI, Nestor Garcia (1999). Consumidores e cidadãos. Conflitos multiculturais da globalização. 4ª ed. Rio de Janeiro: UFRJ.
CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto (1999). Identidade, etnia e estrutura social. São Paulo: Pioneira.
CÉRQUA, Dom Arcângelo (1980). Clarões de fé no Médio Amazonas. Manaus: Imprensa Oficial do Estado do Amazonas.
CUCHE, Denys (1999). A noção de cultura nas Ciências Sociais. Bauru: Edusc.
DUTRA, Raimundinho. Trajetória de Raimundinho Dutra no boi-bumbá Caprichoso. (Mimeo).
HOBSBAWN, Eric e RANGER, Terence (1997). A invenção das tradições. São Paulo: Paz e Terra.
IANNI, Octavio (1997). Globalização e transculturação. Campinas: Tech/Unicamp, abril (Primeira versão).
OLIVEN, Ruben George (1992). A parte e o todo. A diversidade cultural no Brasil-Nação. Petrópolis: Vozes.
ORTIZ, Renato (2000). Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense.
________. (1986). Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense.
RIBEIRO, Darcy (1996). Teoria do Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Raimundo Dejard Vieira Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos faz uso de licença Creative Commons de atribuição (CC BY 4.0)


