The Ox Is Good to Think With

Structure and History in the Boi-Bumbá Festivals of Parintins

Authors

  • Sérgio Ivan Gil Braga Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.29327/233099.2.1-1

Keywords:

bois-bumbás from Parintins, meaningful structures, permanency and diversifications

Abstract

The approach of the theme bois-bumbás from Parintins should not reduce itself in a simple question of their origins, but it should come Anthropology and History closer, in order to identify “meaningful structures” related to bumbás cultural manifestations, which have a permanent structure through their characters. In several editions of the party it shows diversifications based on representations coming from Amazonian, Indian and caboclo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sérgio Ivan Gil Braga, Universidade Federal do Amazonas

Doutor em Antropologia Social e professor do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal do Amazonas.

References

AVÉ-LALLEMANT, Robert (1980). No Rio Amazonas [1859]. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Edusp.

BAKHTIN, Mikhail (1993). A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec; Brasília: Anhembi.

BRAGA, Sérgio Ivan Gil (1992). Festival Folclórico de Parintins: a arte musical do brincar de boi-bumbá na ilha Tupinambarana. Revista da

Universidade do Amazonas, série: Ciências Humanas. v. 1, nº 1, jan./jun. 1991, p. 43-61.

________. (1996). O brincar de boi na Ilha Tupinambarana. Projeto de pesquisa apresentado à seleção do Programa de Pós-Graduação em

Antropologia Social, nível Doutorado, da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, out., p. 1-22.

CASTRO, Ferreira de (1989). A selva. Lisboa: Guimarães Editores.

DARNTON, Robert (1986). O grande massacre de gatos, e outros episódios da história cultural francesa. Rio de Janeiro: Graal.

________. (1990). História e antropologia. In: O beijo de Lamourette. Mídia, cultura e revolução. São Paulo: Companhia das Letras.

FRAZER, Sir James George (1982). O ramo de ouro. São Paulo: Círculo do Livro.

GALVÃO, Eduardo (1951). Boi-bumbá; versão do baixo Amazonas. In: Anhembi. São Paulo, v. 3, nº 8, julho, pp. 276-291.

GINZBURG, Carlo (1991). O inquisidor como antropólogo: uma analogia e as suas implicações. In: A micro-história e outros ensaios. Lisboa: Difel.

________. (1997). O queijo e os vermes: o cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela inquisição. São Paulo: Companhia da Letras.

LÉVI-STRAUSS, Claude (1975). Antropologia estrutural. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

________. (1976) O pensamento selvagem. São Paulo: Nacional.

MOURA, Carlos Eugênio Marcondes de (1997). O teatro que o povo cria: cordão de pássaros, cordão de bichos, pássaros juninos do Pará; da dramaturgia ao espetáculo. Belém: Secult.

WAGLEY, Charles (1988) Uma comunidade amazônica: estudo do homem nos trópicos. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Edusp.

Published

2002-08-01

How to Cite

BRAGA, S. I. G. The Ox Is Good to Think With: Structure and History in the Boi-Bumbá Festivals of Parintins. Somanlu: Journal of Amazonian Studies, Manaus, v. 2, n. 2, p. p. 13–26, 2002. DOI: 10.29327/233099.2.1-1. Disponível em: //www.periodicos.ufam.edu.br/index.php/somanlu/article/view/257. Acesso em: 17 dec. 2025.