There is a "Terreiro" in the Forest
(Re)Connections between the Amazons and Africas through Ylê Asé Oba Amacú
DOI:
https://doi.org/10.69696/somanlu.v24i2.16442Keywords:
Black Presence in the Amazon, Terreiro Pedagogies, Africas, AmazonsAbstract
Amid the genocide perpetrated against the black population from Africa, the diaspora brought to Brazil, in its most varied and hidden regions, suffering and resistance from people enslaved by the colonial system. The text outlined here aimed to reflect on the connections between Africas and the Amazons through religion, via autoenographic methodology – by combining biography and classical ethnography based on post-colonial debates -, obtained through experience at the erês and ibejis festival held in the Ylê Asé Oba Amacú in October 2024, in the city of Manaus, capital of Amazonas, understanding the connections between the particular and the general. The result highlights the importance of making visible the ancestral knowledge preserved in the region, showing, with a focus on the experience of the sacred, pedagogical aspects brought by the accompanied party, as highlighted by the celebration in praise of erês and ibejis, as well as the importance of babalorixás and ialorixás that guide the rituals and the relationship with ancestry in the terreiros. In conclusion, it is also understood that more studies are essential to enable discussion around the black presence in the Amazons, in order to combat racism – including religious and epistemic racism, constituents of structural racism – and the fallacious idea of an insignificant African presence. in the region. In this vein, as suggestions, there is the need for more research in this axis, in order to combat the aforementioned racism based in the Amazon region and in Brazil, through the construction of knowledge aimed at social subjects who experience religion, whether practitioners and/or priests.
Downloads
References
BBRAGA, Sergio Ivan Gil. Os bois-bumbás de Parintins. Rio de Janeiro: Funarte/ Editora da Universidade do Amazonas, 2002.
CASTRO, Yeda Pessoa de. A descoberta do bantu no Brasil. In: SILVA, Vagner Gonçalves da et al (Orgs.). Através das águas: os bantu na formação do Brasil. São Paulo: FEUSP, 2023.
CAPONE, Stefania. A busca da África no candomblé. Rio de Janeiro: Pallas, 2018.
DIDI-HUBERMAN, George. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2021.
DIVERSI, Marcelo; MOREIRA, Cláudio. Autoetnografias dos entre-mundos: partindo de uma pedagogia freireana da esperança para expandir narrativas e políticas de inclusão. Sexualidad, Salud y Sociedad: Revista Latino-Americana, n. 37, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sess/a/SwKK7MVCf7spB3YqxLJtpnx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 de outubro de 2024.
FALOLA, Toyin Omoyeni. O poder das culturas africanas. São Paulo: Vozes, 2020.
FERRETI, Sérgio. Repensando o Sincretismo. São Paulo: Edusp/Arché Editora, 2013.
FOURSHEY; Catherine Symone; GONZALES, Rhonda M; SAIDI, Christine. África Bantu. São Paulo: Vozes, 2019.
GOLDMAN, Marcio. A relação afroindígena. Cadernos de Campo, São Paulo, n. 23, p. 213-222, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/98442. Acesso em 22 março de 2024.
GOLDMAN, Marcio. Contradiscursos afroindígenas sobre mistura, sincretismo e mestiçagem. Estudos etnográficos. Revista de @ntropologia da UFSCar, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 11-28, 2017. Disponível em: https://www.rau2.ufscar.br/index.php/rau/article/view/195. Acesso em 22 março de 2024.
GOLDMAN, Marcio. ‘Nada é igual’: variações sobre a relação afroindígena. Mana, Rio de Janeiro, v. 27, n. 2, p. e272200, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/YGG67m8GCQWwGhzswX77xqd/. Acesso em 22 março de 2024.
HOOKS, bell. Pertencimento: uma cultura do lugar. São Paulo: Elefante, 2021.
LEVY, Bianca. Amazonas registra 29 casos de racismo religioso em 2021. Amazônia Real, 2022. Disponível em: https://amazoniareal.com.br/racismo-religioso/#:~:text=Segundo%20dados%20da%20Secretaria%20de,Em%202021%2C%20foram%2029%20casos. Acesso em: 30 de julho de 2024.
LIMA JÚNIOR, Josivaldo Bentes. “Mãe de Santo festeira”: Joana Galante, o boi, o santo e o pássaro em Manaus (1949-1970). In: SILVA, Adan Renê Pereira da; TENÓRIO, Adriano Magalhães; LIMA JÚNIOR, Josivaldo Bentes (Orgs.). Festas, religiosidades e africanidades no Amazonas: saberes em diálogo. São Paulo: Dialética, 2023.
LIMA JÚNIOR, Josivaldo Bentes. “Negros a bumbar”: Boi Caprichoso, sociabilidade e resistência em Manaus (décadas de 1920 a 1940). Revista Aedos, v. 14, n. 31, p. 91-110, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/aedos/article/view/120449. Acesso em: 29 outubro de 2024.
LIMA JÚNIOR, Josivaldo Bentes; SILVA, Adan Renê Pereira da. Ervas, fé e (cons)ciência! Covid-19 e a experiência de um terreiro de Candomblé. Canoa do Tempo, v. 14, p. 1-24, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/Canoa_do_Tempo/article/view/9512. Acesso em: 29 de outubro de 2024.
MAIA, Suzana; BATISTA, Jeferson. Reflexões sobre a autoetnografia. Prelúdios, Salvador, v. 9, n. 10, ago./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistapreludios/article/view/37669/26323. Acesso em: 29 outubro de 2024.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2024.
MATA, Inocência. Estudos pós-coloniais: desconstruindo genealogias eurocêntricas. Civitas, Porto Alegre, v. 14, n. 1, jan.-abr., 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/civitas/article/view/16185/10957. Acesso em 29 de outubro de 2024.
MOURA, Clóvis. Sociologia do negro brasileiro. São Paulo: Perspectiva, 2019.
NAKANOME, Ericky da Silva; SILVA, Adan Renê Pereira da. O indígena no imaginário alegórico dos Bumbás de Parintins. MORINGA - Artes do Espetáculo, v. 10, n. 1, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/moringa/article/view/47950. Acesso em: 29 de outubro de 2024.
NAKANOME, Ericky da Silva; SILVA, Adan Renê Pereira da. Caprichoso, o boi de negro: dos terreiros de axé, nosso brado de fé! REH – Revista Educação e Humanidades. Humaitá, v. II, n. 2, p. 129-153, jul.-dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/reh/article/view/8541/6115. Acesso em: 29 de outubro de 2023.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Perspectivas, 2016.
NOGUEIRA, Sidnei. Intolerância Religiosa. São Paulo: Sueli Carneiro/Pólen, 2021. Coleção Feminismos Plurais.
OLUPONA, Jacob. Religiões africanas: uma brevíssima introdução. São Paulo: Vozes, 2023.
PAIVA, Rodrigo Calatrone. Contando estórias para pesquisar: autoetnografia e implicações para o estudo de ensino-aprendizagem de línguas. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 7, n. 15, dez. 2019. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/192/165. Acesso em: 29 de outubro de 2024.
PRANDI, Reginaldo. A dança dos caboclos: uma síntese do Brasil Segundo os terreiros afro-brasileiros. In: MAUÉS, Raymundo Heraldo; VILLACORTA, Gisela Macambira (Orgs.). Pajelanças e religiões africanas na Amazônia. Belém: EDUFPA, 2008.
SAMPAIO, Patrícia Melo. Escravos e escravidão africana na Amazônia. In: SAMPAIO, Patrícia Melo (Org.). O fim do silêncio: presença negra na Amazônia. Belém: Editora Açaí, 2011.
SANTOS, Antônio Bispo dos. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu, 2023.
SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.
TENÓRIO, Adriano. A diversidade de elementos religiosos nos cultos de matrizes africanas em Manaus nas primeiras décadas do século XX. In: SILVA, Adan Renê Pereira da; TENÓRIO, Adriano Magalhães; LIMA JÚNIOR, Josivaldo Bentes. Festas, religiosidades e africanidades no Amazonas: saberes em diálogo. São Paulo: Dialética, 2023.
VERSIANI, Daniela Beccaccia. Autoetnografias: conceitos alternativos em construção. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Antônio Lago da Silva Júnior, Adan Renê Pereira da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos faz uso de licença Creative Commons de atribuição (CC BY 4.0)