Sit down, here comes the story
a class on Afro-Brazilian culture and art
DOI:
https://doi.org/10.69696/somanlu.v22i2.10562Keywords:
History, Art, Culture, Africa and EducationAbstract
Considering the curricular guidelines outlined in Law 10.639/03, which deals with compulsory and systematic education mandatory and systematic history and Afro-Brazilian and African culture in all public and private schools from elementary school to high school, his article proposes a reflective reading of the literary work Tumbu and the canvases of the painter Alexandre Rosalino with students of the 7th year of elementary school, a public school in Manaus / AM. Aiming to relate Brazilian literature to the history of Africa and Afro-Brazilian art, in the perception and acceptance of other knowledge and living, which constitute the Brazilian cultural diversity, integrative activities were carried out to read and interpret Marconi Leal's Tumbu and paintings by the artist A. Rosalino. This article proposes a discussion about ethnic-racial culture, through action research, whose methodology made use of the qualitative approach, with data collected through participant observation, using the field notebook and documentary research. In the analysis of our research Paulo Freire guides us to think about a teaching that empowers the cultural identity of the students, and for this, Martha Abreu brings us a problematization about the National Curricular Guidelines calling on educators and other history professionals to get involved with a more engaged reflection on the Afro-Brazilian culture. The accessible language of the recifense writer's work and the colorful setting of black cultural and religious manifestations, in the canvases of the artist from Minas Gerais, favor allying educational policy with educational and curricular practices, providing an environment of interaction and dialogue from Literature and Art as protagonists of ethnic-racial discussions with students in formation.
Downloads
References
ABREU, Martha. Cultura política, música popular e cultura afro-brasileira: Algumas questões para a pesquisa e o ensino de História. In: SOIHET, R; BICOLHO, Mª FERNANDA (Org.). Culturas públicas: ensaios de história cultural, história política e ensaios de história. Rio de Janeiro: Mauad, 2005.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: História. Ensino de quinta a oitava séries. Brasília, Mec/Sef, 1998.
BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais: arte/Secretaria de Educação Fundamental. Caracterização da área de arte. 2.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.Cap. 1, p. 19-43.
BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana.Brasília: Ministério da Educação, 2004.
CARNEIRO, M. A. LDB fácil: leitura crítico compreensiva, artigo a artigo. 17.ed. atualizada e ampliada. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
COCCHIARALE, Fernando. Quem tem medo da arte contemporânea? Recife: Editora Massangana, 2006.
COLL, C; TEBEROSKY, A. Aprendendo arte: conteúdos essenciais para o ensino fundamental. São Paulo: Ática. 1999. 256p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. 7 ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 2000.
HOBSBAWN, E. Era dos extremos. O breve século XX (1914-1991), Tradução de Marcos Santarrita. 2 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
LEAL, M. Tumbu. São Paulo: Ed 34, 2007. 200p.
MALLMANN, E. M. Pesquisa-ação educacional: preocupação temática, análise e interpretação crítico-reflexiva. Cadernos de Pesquisa v.45 n.155 p.76-98 jan./mar. 2015. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/198053143088>. Acesso em: 26 de jan. 2016.
PANOFSKY, E. Significado nas artes visuais. Lisboa: Editorial Presença, 1989.
PIAGET; G., INHELDER, B. A psicologia da criança. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1973.
PILLAR, A. D. Leitura e releitura. In: PILLAR, Analice Dutra. (Org.) A educação do olhar no ensino das artes, Porto Alegre, Editora Mediação, 2006, p.9-21.
SANTOS, L. Ensino de história e cultura africana e afro-brasileira: dilemas e desafios da recepção à Lei 10. 639/03. In: PEREIRA, A.; ARAÚJO, M.; MONTEIRO; A. (Org.). Ensino de História e Culturas afro-brasileiras. Rio de Janeiro: Pallas, 2013 a.
SANTOS, R. AP. F. dos. A representação do negro nas artes plásticas brasileiras: diálogos e Identidades. Curso de Práticas pedagógicas da Lei 10.639/2003: Rediscutindo as relações étnico raciais em sala de aula. Aula: Artistas Visuais Negros: Biografias e Visualidades em sala de aula.08/06/2013b. Disponível em:. Acesso em: 26 de jan. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos faz uso de licença Creative Commons de atribuição (CC BY 4.0)