The view of Phenomenological-Existential Psychology on the Trans experience:

Authors

Keywords:

Trans Experience; Phenomenological-Existential Psychology; Research and Practice; Intersectionality; Gender Identities.

Abstract

The perspective of Phenomenological-Existential Psychology on the Trans experience begins with the understanding of subjectivity, which permeates all dimensions of human existence. The objective of this theoretical study is to shed light on the analysis of the trans experience under the lens of Phenomenological-Existential Psychology, which reveals itself to be a rich path for understanding the search for identity. This approach not only illuminates the particularities of the trans experience, but also broadens the horizon of psychology by emphasizing the need for an empathetic and inclusive perspective. This essay is a qualitative approach, focusing on literature review, using bibliographic research as a methodological resource.. Throughout the study, it was possible to observe that the pain and suffering, often associated with the transition process, cannot be reduced to mere symptoms of gender dysphoria. Instead, the trans experience is presented as a path of self-discovery, where each narrative is worthy of recognition and respect. By adopting the phenomenological-existential perspective, psychology professionals must facilitate the exploration of the authentic self, creating a safe space that allows the client to experience their identity in a comprehensive and non-fragmented way. Empathetic listening and validation of experiences become fundamental practices, since they contribute to the construction of a more positive and strengthened self-image. In short, the interaction between Phenomenological-Existential Psychology and the trans experience fosters a deeper understanding of the human being in its entirety, allowing the particularities of each life story to be not only accepted, but valued. This symbiotic relationship can transform psychological practice, subverting prejudices and establishing new forms of care and acceptance. The challenge is to continue to deepen research and practice at this intersection, always promoting a perspective that respects the uniqueness of stories and the complexities of gender identities, in a world that, although evolving, still lacks spaces of respect and dignity for all forms of being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ewerton Helder Bentes de Castro, Universidade Federal do Amazonas

Pós-Doutor e Doutor em Psicologia pela FFCLRP/USP. Professor Associado da Faculdade de Psicologia/UFAM. Docente do curso de graduação em Psicologia/FAPSI/UFAM. Líder do Grupo de pesquisa de Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). Coordenador do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Coordenador do Projeto de Extensão Plantão psicológico em escolas do sistema de ensino público em Manaus (FAPSI/UFAM. Coordenador científico da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial – LAPFE (FAPSI/UFAM) E-mail: ewertonhelder@ufam.edu.br Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2227-5278

Janderson Costa Meira, Universidade Federal do Paraná

Mestrando no Programa de Pós – graduação em Psicologia da UFPR. Psicólogo pela ESBAM. Gestor de Recursos Humanos pela UNIP – Manaus. Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Plantonista do Projeto de Extensão Plantão Psicológico em escolas do sistema público de ensino em Manaus. Ex-Diretor acadêmico da Liga Acadêmica dePsicologia Fenomenológico-Existencial – LAPFE (FAPSI/UFAM). E-mail: jandersonmeiraa@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0000-0001-9145-6465

Branca Cecília Benício Benício, Faculdades ESBAM

Branca Cecília Benício

Psicopedagoga formada pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo. Psicóloga formada pela Escola Superior Batista do Amazonas – ESBAM. Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Membro da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial –Lapfe/Ufam. E-mail: cecilia.psi@hotmail.com Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0482-355X.

Diana Almeida do Rosário, Instituto de Ensino Vision IEV/Manaus

Graduação em Psicologia, Universidade Paulista (UNIP) -2019. Cursandoespecialização em Psicologia Fenomenológica Existencial, Vision -2025.Plantonista no Projeto Plantão Psicológico nas Escolas do Sistema Público de Ensinoem Manaus.Membro da Liga Acadêmica de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LAPFE).Email: dianapsicologa28@gmail.com ORCID: https://orcid.org/000-0001-6453-6435

Pedro Lucas de Aquino Coelho de Aquino Coelho, Centro Universitário FAMETRO

Graduando em Psicologia pelo Centro Universitário FAMETRO (Manaus). Membro do Grupo de Pesquisa em Psicologia Fenomenológico-Existencial (CNPq). Membro do Laboratório de Psicologia Fenomenológico-Existencial (LABFEN/UFAM). Esrtagiário no Plantão Psicológico em escola do sistema público de ensino. E-mail: p.aquinocoelho@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0009-0003-4224-4222

 

Published

2025-06-26