THE USE OF APPLICATIONS IN JAPANESE LANGUAGE LITERACY

Authors

  • Etevaldo Alves de Siqueira Junior Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Keywords:

Literacy. Japanese language. Applications.

Abstract

In the contemporary world, there are numerous learning applications containing a list of languages, each with a particular peculiarity as regards the methodological process of how this language is taught. In view of this, the present article has the objective of analyzing, briefly, the process of the use of mobile applications as a literacy tool of the Japanese language, in the L2 modality. The Japanese language has a writing system that differs from the Portuguese language, which initially requires the student to go through the literacy process, that is, to associate how each sound behaves with a certain kana (letter). Thus, it is aimed to know how this practice is discussed in the Brazilian academic community through scientific works, in addition to merge this knowledge with the understanding of authors that corroborate with themes related to literacy, Japanese language teaching and learning in technology. Respectively, Barbosa (2013), Costa (2013) and Masetto (2000). The method adopted in the present work is based on bibliographic research in the studied area and bibliographical surveys. It is hoped that the result will be the best understanding regarding the subject matter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA: José Juvêncio. Alfabetização e Leitura. São Paulo: Cortez, 2003.
COSTA, Malcon Douglas da Silva. Alfabetização na língua japonesa como LE através da aprendizagem móvel (m-learning): um diálogo com a LA. 2013. Monografia (Graduação) – Universidade de Brasília, Brasília.
FERNANDEZ, S. Interlengua y análisis de erroresenelaprendizaje de español como lenguaextranjera. Madrid: Edelsa, 1997.
JOKO, Alice Tamie. Letramento e suas implicações para o ensino de língua japonesa como língua estrangeira. In: XVII Congreso Internacional Asociación de Linguística y Filología de América Latina (Alfal 2014), 2014, João Pessoa. Atas do XVII Congreso Internacional Asociación de Linguística y Filología de América Latina, 2014. p. 3225-3241.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. São Paulo: Papirus, 2007.
MASETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: Moran, José Manuel (org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MICHAELIS: Dicionário prático português-japonês. São Paulo: Companhia Melhoramentos: Aliança Cultural Brasil-Japão, 2000. (Dicionários Michaelis)
SOARES, Magda Becker. Alfabetização: Dilemas da Prática. RJ: Dois Pontos, Ed Ltda, 1986.
SOARES, Magda Becker. Brasil: Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa, 2001.

Published

2019-12-31