Indigenous healthcare in contemporary reality
initial considerations regarding the visibility of traditional health practices
DOI:
https://doi.org/10.69696/somanlu.v23i2.14639Keywords:
Health, Indigenous People, BahsesséAbstract
The article is a requirement for the discipline offered at the PPGSCA at UFAM, in which I was a special student, and, therefore, is the result of readings and discussions promoted by the deepening of the debate about the cosmovision present in the social relations of indigenous peoples; of health in its cultural dialogue; the concept and meaning of health aiming at an emancipatory political perspective; about the multiple and complex relationships that are established during the search for access to health by the indigenous population. In this way, the objective is to analyze the materiality of respect for interculturality and appreciation of indigenous specialized knowledge in assisting indigenous populations.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo, O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 1 ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
APURINÃ, Chico. Saúde é Terra Demarcada. In: PONTES, A. L. M., HACON, V., TERENA, L. E., and SANTOS, R. V., eds. Vozes indígenas na saúde: trajetórias, memórias e protagonismos [online]. Belo Horizonte: Piseagrama; Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2022, p. 98 – 119.
AZEVEDO, Dagoberto Lima. Agenciamento do mundo pelos Kumuã Ye'Pamahsã: o conjunto dos bahsese na organização do espaço Di'ta Nᵾhkᵾ. EDUA: Manaus, 2018.
BARRETO, João Paulo; AZEVEDO, Dagoberto Lima; MAIA, Gabriel Sodré; SANTOS, Gilton Mendes dos; DIAS JR., Carlos Machado; BELO, Ernesto; BARRETO, João Rivelino Rezende; FRANÇA, Lorena. Omerõ: constituição e circulação de conhecimentos yepamahsã (Tukano). Manaus: EDUA, 2018.
BARRETO, João Paulo Lima. Waimahsã: peixes e humanos. Manaus: EDUA, 2018.
BARRETO, João Paulo Lima. Bahserikowi – Centro de Medicina Indígena da Amazônia: concepções e práticas de saúde indígena. Amazônica: Revista de Antropologia, v. 9, n. 2, 2017.
BRASIL. Portaria do Ministério da Saúde n° 254, de 31 de janeiro de 2002. Política Nacional de Atenção à Saúde dos Povos Indígenas. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_saude_indigena.pdf. Acesso em: 20 de dezembro de 2022.
BRITO, Rosa Mendonça de. 100 Anos UFAM. 2 ed. rev. amp. Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2011.
CHAUI, M. A Universidade Pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, 2003.
FRIGOTTO, G. Os Circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação, v. 16 n. 46 jan.|abr. 2011.
FRIGOTTO, G. Pandemia, Mercantillização da Educação e Resistências Populares. – entrevista. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v.13, n.1, p.636-652, abr. 2021.
KRENAK, Ailton. Quando o Povo Indígena Descobriu o Brasil. In: PONTES, A. L. M., HACON, V., TERENA, L. E., and SANTOS, R. V., eds. Vozes indígenas na saúde: trajetórias, memórias e protagonismos [online]. Belo Horizonte: Piseagrama; Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2022, p. 39 – 69.
RAJLAND, Beatriz. Pensando a esquerda hoje em nossa América. Margem Esquerda – revista da Boitempo, São Paulo, n° 36, p. 105-110, 2021.
XAKRIABÁ, Célia; TERENA, Luiz Eloy. Herdamos a Luta. In: PONTES, A. L. M., HACON, V., TERENA, L. E., and SANTOS, R. V., eds. Vozes indígenas na saúde: trajetórias, memórias e protagonismos [online]. Belo Horizonte: Piseagrama; Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2022, p. 304 – 361.
WAPICHANA, Clóvis Ambrósio. Em Defesa da Própria Cultura. In: PONTES, A. L. M., HACON, V., TERENA, L. E., and SANTOS, R. V., eds. Vozes indígenas na saúde: trajetórias, memórias e protagonismos [online]. Belo Horizonte: Piseagrama; Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2022, p. 626 – 281.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos faz uso de licença Creative Commons de atribuição (CC BY 4.0)